Gert Jan Timmer leidt het 'nieuwe' Leo Burnett in Nederland


Publicis Groupe kondigde in december aan dat het internationaal met Publicis One te willen beginnen. Die stap maakt onderdeel uit van een grotere koerswijziging waarbij de holding zijn disciplines onderverdeeld in vier ‘hubs’. In Nederland betekent het dat de bureaus die onder Publicis vallen echt als één bedrijf gaan functioneren, waarbij ze wel onder hun eigen naam de markt op gaan.
In Nederland – met 350 fte - bestaat de directie van Publicis One uit Cornelie Weller voor media, Dirk van den Bosch (foto rechts) voor de creatieve en digital labels en CFO Astrid Furlan. Daarnaast zijn er ‘business leads’ op de verschillende bureaus die onder Publicis One vallen en Gert Jan Timmer (ex-managing partner van TBWA\Neboko, foto links) leidt dus Leo Burnett. Die beroemde naam uit de reclame was de laatste jaren in Nederland naar de achtergrond verdwenen door een samenvoeging met Saatchi & Saatchi (zie kader onderaan), maar nu terug op de voorgrond. Waarom?
Dirk van den Bosch legt uit: ‘Voor Publicis One is het belangrijk dat de merken die daarbinnen opereren een duidelijk profiel hebben. De laatste jaren waren dat onder meer Saatchi & Saatchi/Leo Burnett, Compasso en Koen. Maar het profiel was wat ons betreft niet duidelijk. Ik vond het ook geen goede keuze om de twee sterke labels Saatchi & Saatchi en Leo Burnett samen te voegen. Verder zien we dat Leo Burnett de laatste jaren een enorme sprong voorwaarts heeft gemaakt in kwaliteit, creativiteit, gedachtengoed en positionering. Dat gedachtengoed is Human Kind, waarbij merken met hun purpose een verschil willen maken en iets willen toevoegen aan het leven van mensen. Dat is een hele andere positionering dan Saatchi die heeft. Het is veel meer van nu.’
Minder bureaulabels
Daarom heeft Publicis One in Nederland de beweging gemaakt naar minder labels. ‘Met een duidelijker positionering en zo’n grote groep moet je niet te veel bureaus hebben. Saatchi & Saatchi verdwijnt daarmee meer naar de achtergrond.’ Maar er zijn binnen dat netwerk nog steeds connecties. ‘Het is dus zeker niet zo dat we alle lijnen doorsnijden, maar het gaat dan meer om de backoffice.’
Ook de namen Koen en Compasso verdwijnen en de business daarvan valt voortaan onder Leo Burnett. Onder Publicis One blijven dan de twee advertisingbureaus Publicis en Leo Burnett, Digitas LBI is de digitale hub, medialabels Starcom en Zenith, PR-bureau MSL en retailtak Found.
SAN
Van den Bosch en Timmer spraken elkaar tijdens de afgelopen SAN-uitreiking voor het eerst over Publicis One. Uiteindelijk leidde dat tot benoeming van Timmer tot Business Lead van Leo Burnett. Timmer: ‘Mijn denkbeelden sluiten heel goed aan bij de filosofie van Leo Burnett. Ik ben erg voor een activerende rol van reclame, branding by doing, vanuit echte inzichten, human kind. Beweging creëren, gedrag beinvloeden, door through the line invulling van communicatie. Ik ben ook wel een retailman. Na bijna twaalf jaar TBWA vond ik het ook mooi om iets nieuws op te zetten. Met het nieuwe Leo Burnett hebben we een combinatie van verschillende labels die nu samenkomen onder één naam en daar ga ik lijn in brengen.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid