Gemeenten scoren matig online


Tilburg scoort het hoogst, Rotterdam het laagst. Soms blijkt eenvoudige informatie niet vindbaar, zoals het telefoonnummer van de gemeente of de parkeertarieven. Tot deze conclusies komt burger@overheid op basis van een uitgebreid gebruikersonderzoek. Een expert die met de gebruikers meekeek, constateerde dat de sites met eenvoudige ingrepen behoorlijk verbeterd kunnen worden.
Voor het gebruikersonderzoek kregen de internettende Nederlanders uit het publiekspanel van burger@overheid elk tien vragen voorgelegd aan de hand waarvan de websites zijn beoordeeld.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSHet gebruikerspanel ergerde zich aan de gemeente Rotterdam die haar telefoonnummer verbergt achter een serie uitklapmenu's. Apeldoorn voorkomt deze ergernis door het nummer op de homepage te vermelden. Op de website van Groningen hadden de meeste gebruikers grote moeite om de parkeertarieven te vinden. Die bleken uiteindelijk verborgen in een mooi interactief kaartje. Eindhoven scoorde op dit punt veel beter, met een korte tekst op een logische plek op de site.
Gemeenten bieden weinig mogelijkheden om per email of via een nieuwsbrief op de hoogte gehouden te worden, terwijl dit juist gemakkelijk te realiseren is, meent burger@overheid.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid