Overslaan en naar de inhoud gaan

Facebook verliest jongeren, Instagram groeit hardst, Twitter veert op

Newcom onderzoekt de stand van sociale media in Nederland in 2018
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Facebook heeft een groot probleem onder jongeren en verliest snel bereik in de leeftijdscategorie tot 19 jaar, blijkt uit onderzoek naar sociale media in Nederland van Newcom. Dit grootschalige landelijk onderzoek werd dit jaar voor de achtste keer gehouden onder bijna 7 duizend mensen.

related partner content for mobile comes here

Van de jongeren van 15 tot en met 19 jaar gebruikt op dit moment 72% Facebook. Vorig jaar was dat nog 80%. Verontrustender voor Facebook zijn de ontwikkelingen in het gebruik. In 2016 gebruikte nog 68 procent van de jongeren Facebook dagelijks. Daar is in het nu nog 43 procent van over, aldus de cijfers van Newcom.

Facebook is door deze ontwikkeling teruggezakt van een 2e naar een 5e plek van de sociale media die jongeren tussen 15 en 19 jaar dagelijks gebruiken. 

De teloorgang van Facebook onder jongeren komt doordat er volgens hen te veel mensen op zitten (lees: ouderen) waar ze niks mee hebben. 

Facebook heeft wel een nog altijd sterke positie in leeftijdscategorieën 20 jaar en ouder. 

Enkele andere conclusies uit het onderzoek: 

- WhatsApp blijft is het grootste platform in 2018, gevolgd door Facebook en YouTube. Instagram is de hardste groeier en heeft nu 4,1 miljoen gebruikers. Het totale gebruik van Instagram groeit in alle leeftijdsgroepen en erg hard in de categorie tot 19 jaar: van 41% naar 50%.

- Twitter veert op. Hoewel Twitter het afgelopen jaar is gepasseerd door Pinterest, lijkt de malaise voor het micromedium nu voorbij. Na 3 jaar daling is het aantal; Twitteraars met 8% gegroeid naar 2,8 miljoen twitteraars.


 
- Vertrouwen in social media is nog altijd beperkt.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in