Overslaan en naar de inhoud gaan

'Een kwart van de flash advertenties is niet zichtbaar op mobile'

Mobile Advertising is steeds vaker een vast onderdeel van het mediaplan. Uit onderzoek van Adrime Weborama en Blue Mango Interactive komt…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Adrime Weborama en Blue Mango Interactive concluderen dat er kansen liggen voor adverteerders en creatieve bureaus als zij meer met HTML5 ontwikkelen.
Volgens is wereldwijd het internetgebruik via een mobiel appraat in één jaar gestegen van 11% naar 21%. Reguliere websites worden nog vaak met mobiele apparaten bezocht. Dit verkeer is vooral afkomstig van tablets. “Daar gaat het mis. Rich media uitingen dienen altijd te functioneren, alleen wordt er maar zelden rekening gehouden met vertoningen via een mobiel apparaat. Samen met Blue Mango Interactive hebben we de ambitie om mediaruimte optimaal te benutten, daarom hebben we dit onderzoek uitgevoerd. Onze vermoedens bleken juist: er wordt veel niet vertoond. Bij het bouwen van de uitingen kan er nu rekening mee worden gehouden, waardoor je deze 24% niet langer misloopt”, aldus Bastiaan van der Geer van Adrime Weborama.

related partner content for mobile comes here

Creatie van invloed op rendementCreatieve bureaus geven nog vaak de voorkeur aan Flash, omdat het programma bekend is en spectaculaire effecten relatief eenvoudig te produceren zijn. De verwachting is dat Flash niet snel van het podium zal verdwijnen, maar de inzet van deze software wordt wel steeds minder. De ontwikkeling van Flash stagneert en wordt niet meer ondersteund op mobiele apparaten. HTML5 is nu al op veel terreinen de betere kandidaat, waaronder voor standaard display advertenties en Rich Media. De huidige minpunten die HTML5 heeft zoals ‘te zwaar’ en ‘niet spectaculair genoeg’ zullen in de nabije toekomst verdwijnen. Dit komt door de snelle ontwikkeling die Abobe Edge doormaakt, waar HTML5 advertenties in gebouwd worden. “Alle standaard Rich Media formaten zijn al beschikbaar in HTML5 bij Adrime Weborama. Op dit moment worden er nog niet zoveel campagnes in HTML5 gemaakt, maar de verwachting is dat het wel de standaard wordt voor Rich Media”, vervolgt Van der Geer.

“Bij Blue Mango Interactive omarmen we deze nieuwe technieken graag voor onze adverteerders vanwege het rendement. Op het moment is Adobe Edge de beste kandidaat voor Rich Media. Wij maken er dan ook steeds vaker gebruik van”, aldus Bart Manders, Senior Online Strategist bij Blue Mango Interactive.

Grote campagnes onder de loepMarketeers worden steeds voorzichtiger met het uitgeven van hun budget. De resultaten en daarmee de bewijsvoering zijn belangrijker dan ooit. Met dit onderzoek hebben Adrime Weborama en Blue Mango Interactive een duidelijk beeld gekregen van de prestaties van Nederlandse online campagnes van de top tien grote uitgevers in Nederland. De resultaten van de uitgevers verschillen behoorlijk. Nul tot 24 procent van de Flash advertenties worden niet vertoond. “Nog niet iedereen heeft zijn zaken op orde. Uitgevers moeten goed kijken of de kanalen wel geschikt zijn. Ook cross device voor mobiele apparaten. Als ze campagnes creatives blijven uitserveren die ongeschikt zijn, dan is het resultaat veel waste en een lagere performance op hun netwerken. Creatieve bureaus zullen op hun beurt moderne technieken gaan omarmen om maximaal te kunnen presenteren voor hun adverteerders”, aldus Manders.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in