Overslaan en naar de inhoud gaan

10 richtlijnen voor het ontwikkelen van een succesvolle app

Het aantal apps in de stores explodeert. Hoe zorg je er voor dat een app in de download top 10 komt? Wat maakt een app nu zo gewaardeerd…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

En wanneer zijn consumenten zelfs bereid om voor een app te betalen? Ervaring met het bouwen van mobiele apps speelt een grote rol bij het succesvol uitvoeren van een mobiele app-strategie. Denk daarbij aan het specificeren, ontwerpen, ontwikkelen, uitrollen en ondersteunen van apps en het definiëren van de daarbij horende mobiele app strategie. In dit blogbericht geven we tien punten die kunnen bijdragen aan het succes van een mobiele app:

related partner content for mobile comes here

1. Houd rekening met de context van de gebruiker
Mobiele media hebben over het algemeen beperkte in- en output mogelijkheden, zeker wanneer we deze vergelijken met een desktop PC. Het is daarom van belang om het aanbod van content en diensten specifiek te richten op mobiel gebruik. Daarbij is onder andere het volgende van belang:
· Vermijd lange teksten
· Vermijd te kleine knoppen en invoervelden
· Houd rekening met contrast en leesbaarheid
· Filter het aanbod op relevantie in de (bedoelde en huidige) context
· Maak voor het bepalen van de context gebruik van de beschikbare sensoren op het device, waaronder GPS informatie
· Houd rekening met veel voorkomend gebruik van bepaalde schermgroottes. Recent onderzoek laat bijvoorbeeld zien dat tablet devices voornamelijk thuis (door 80% van de gebruikers) en op kantoor (door 15% van de gebruikers) gebruikt worden, terwijl smartphones daarnaast ook veel (door 33% van de gebruikers) in het openbaar vervoer gebruikt worden.

2. Maak de app persoonlijk Mobiele media zijn extreem persoonlijk. Maak gebruik van de beschikbare informatie over de gebruiker, gebruikersvoorkeuren en navigatiehistorie om het aanbod zo gericht mogelijk te maken.

3. Houd rekening met het gebruik van diensten via meerdere kanalen en gebruik het ‘input once’ principe Sla kennis van gebruikersprofiel, -voorkeuren en navigatiehistorie centraal op zodat meerdere kanalen er na eenmalige invoer gebruik van kunnen maken om een zo gericht en efficiënt mogelijk aanbod binnen de app te

realiseren.

4. Wees dynamisch Geef een gebruiker een reden om regelmatig terug te komen door regelmatig iets nieuws te bieden. Dit kunnen zowel nieuwe of verbeterde toegevoegde functionaliteiten zijn maar ook door het aanbieden van de mogelijkheid van interactie met het bedrijf of tussen gebruikers onderling.

5. Wees actueelMobiele media zijn ieder moment op iedere plek binnen handbereik van de gebruiker. Ze blinken uit in snelheid maar niet in diepgang. Distribueer nieuwe informatie eerst naar de gebruiker via mobiel en daarna via andere media.

6. Zorg voor een ‘snappy’ ervaring Houd rekening met variaties in internetbandbreedte en device-specificaties bij het aanbieden van je content.

7. Maak het mogelijk om informatie en statussen eenvoudig te delen via sociale mediaSociale media zijn een uitstekend middel voor interactie met gebruikers en biedt marketing via aanbevelingen.

8. Respecteer de gebruikers privacy Respecteer de privacy van de gebruiker, ondanks de enorme variatie in opvattingen rondom privacy. Onderzoek de opvattingen rondom deze speciale dienst.

9. Blijf top of mind Gebruik push messaging, (moderne) marketing campagnes en social marketing om het installeren en het gebruik van de app te stimuleren.

10. Update de app regelmatig De verwachtingen van de gebruiker veranderen snel in een snel veranderende markt waarbij er veel kapers op de kust zijn. Een app veroudert daarmee snel en een app die stilstaat is vaak snel weer verdwenen.

Versnippering van de marktEen extra complicerende factor bij het ontwikkelen van mobiele apps is het feit dat de markt erg versnipperd en dynamisch is. De te ontwikkelen app moet beschikbaar zijn voor verschillende besturingssystemen en versies, op een grote verscheidenheid aan devices met verschillende in- en output mogelijkheden en sensoren (van een klein liggend scherm met fysieke toetsen tot een groot staand scherm met slechts virtuele toetsen). Bovendien moet de app mee kunnen ‘groeien’ bij nieuwe ontwikkelingen in de markt. Het is daarom erg belangrijk dat wordt nagedacht over de consequenties van bepaalde keuzes en de gevolgen ervan voor het benodigde ontwikkel- en onderhoudsbudget.

Voor de meeste bedrijven en instellingen geldt dat de afweging van de kosten voor ontwikkeling en onderhoud van een app voldoende aanleiding geven tot het maken van een goede business case.

Daarmee komen we bij wellicht de meest belangrijke richtlijn:

11. Definieer een app die bijdraagt aan het bereiken van de doelstellingen van een organisatie. Om te kunnen komen tot een app-strategie en de daarbij behorende technologie is ten eerste een goede analyse van de bedrijfsdoelstellingen nodig. Vervolgens moet er een doorvertaling naar doelstellingen en doelgroepen voor de app worden geformuleerd.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in