Overslaan en naar de inhoud gaan

Defensie huurt GeenStijl in

Defensie doet aan reclame met de redactie van GeenStijl. Shownieuws-aandacht is te koop, net als (incidenteel?) De Wereld Draait Door. En…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Vervolgens kwam de Volkskrant met een 'onthulling' van Jort kelder op diens weblog. SBS had aan Smart sluikreclame aangeboden . Dat is ook tegen de regels, suggereerde de krant. Maar het is toegestaan voor pretprogramma's. dus ook hier ligt een kans voor communicatiemensen om aandacht te kopen. Goede zaak?

De redactie van GeenStijl aan een campagne van Defensie tegen betaling. Een verslaggever (foto in de latrine) en cameraman trokken een week lang op met een oefening in de Noorse sneeuw en stuurden dagelijks een reportage naar GeenStijl. Defensie betaalde dit met reclame op de site voor personeelswerving. Goede public relations?

Dan heb ik een tijd werk gestoken in het blootleggen van de (9 lettergrepen) van SmithGlaxoKline die tegen betaling voor een onderzoek indirect aandacht koopt voor een onderwerp in het blad Santé. Nergens komt de naam van dit bedrijf terug. Public relations op de achtergrond, maar kennelijk het geld waard.

Het laatste geval is stiekem, net als van De Wereld Draait Door. In alle gevallen bezweren redacties dat ze onafhankelijk blijven. Daar gaat het me hier niet om. Is dit een trend? En is die goed, en effectief? Heiligt het doel de middelen in public relations?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in