De waarde van onderzoek
Marktonderzoek is niet langer het domein van de Marketing afdeling of de onderzoeksafdeling. Volgens een recent onderzoek in Engeland onder gebruikers van marktonderzoek blijkt dat 90% van de inkopers/gebruikers van een andere afdeling afkomstig zijn.
Een uitdaging voor de grote marktonderzoeksbureaus die zich traditioneel richt op de marketing en onderzoeks beroepsgroep.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaOok wordt onderzoek steeds belangrijker in het beslissingsproces. Volgens 44% van alle respondenten is marktonderzoek bruikbaarder dan vijf jaar geleden en uit antwoorden op de open vragen blijkt dat voor veel gebruikers marktonderzoek belangrijker wordt in het nemen van beslissingen.
Daarnaast vinden de respondenten dat het steeds makkelijker wordt om een marktonderzoek uit (te laten) voeren.
Tenslotte zegt 53% van de respondenten onafhankelijke consultants te gebruiken bij het uitbesteden van onderzoek en slechts 27% gebruikt grote en bekende onderzoeksbureaus (als Research International en Millward Brown)
Er is uiteraard veel af te dingen op de kwaliteit van het onderzoek en het zal allemaal niet helemaal representatief zijn, maar de richting is duidelijk en erg herkenbaar. De grote onderzoeksbureaus staan voor een aantal grote uitdagingen in een markt die alleen maar groter en interessanter wordt.
Marktonderzoek wordt breder gebruikt in organisaties en op een meer strategisch niveau maar de meeste onderzoekers zijn nog niet klaar om zich op dit niveau te bewegen. Een gat waar consultants maar al te graag inspringen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid