De lessen van vergane glorie


De overeenkomst tussen de genoemde sectoren is tweeledig. Ten eerste: ze zitten allemaal in een crisis. Ten tweede: het gaat hier om voormalige marktleiders die nu ofwel nichespelers zijn, ofwel in hoog tempo marktaandeel verliezen, ofwel hun geld verdienen met goedkopere producten voor een groter publiek. De crisis wordt veroorzaakt door het on-vermogen van deze bedrijfstakken om strategieën te ontwikkelen die door al hun stakeholders (consumenten, inkopers, leveranciers, instituties, pers, staf, promotors) geloofwaardig worden gevonden. Achter dat onvermogen steekt vaak een behoorlijke mate van arrogantie, een houding van ‘wij houden vast aan onze elitaire principes, ongeacht of het wordt gewaardeerd’. En dus ook de weigering om met hun creativiteit tegemoet te komen aan de behoeften in de markt. Het succes van nieuwe wijnlanden zoals Australië, de Amerikaanse film en nieuwe luxemodemerken zoals Tommy Hilfiger bewijst dat het ook anders kan.
Bron: Business Horizons
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid