Overslaan en naar de inhoud gaan

Communicatie & 50-plussers

Er dringt zich een communicatieprobleem op van enig formaat. Lijkt het. Adverteerders zien 50-plussers nog steeds niet zitten als doelgroep.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat werd tien jaar geleden al geconstateerd in diverse onderzoeken, maar er is sindsdien kennelijk weinig veranderd. Behalve dan dat er meer en meer babyboomers bij zijn gekomen.

related partner content for mobile comes here

In Trouw bevestigt mediaspecialist Bart van der Gaag van de BVA/Bond van Adverteerders het probleem: ‘Adverteerders zijn inderdaad wat bangig voor een oubollig, stoffig en saai imago en zijn daarom terughoudend in het adverteren voor 50-plussers.’ En als we het nog niet snapten, verduidelijkt hij: ‘Door je in je reclame te richten op jongeren, kom je veel frisser over.’

Tegelijkertijd roept iedereen dat jongere consumenten zo moeilijk te bereiken zijn, behalve via internet. Ze lezen nauwelijks, kijken maar beperkt televisie. Ziedaar de uitdaging. Hoe leer je adverteerders op die 50-plus doelgroep te mikken? In dat onontgonnen gebied te oogsten? Misschien moet je zelf 50-plus zijn, om te beseffen hoe groot die markt wel niet is. En dat zijn die adverteerders en mediaplanners niet.

In hun boek ‘Babybooming business’ schrijven Ron Meijer en Gertjan Hafkamp dat marketeers zich druk moeten gaan maken over een doelgroep tot 62 jaar. ‘Een subjectieve grens, maar dat is de leeftijd waarop vijftigplussers zich enigszins als senioren beginnen te bestempelen.’ Seniorenmarketing moeten we maar even vergeten in deze discussie. Dat is dus wat anders dan 50-plussersmarketing.

Conclusie: babyboomers moeten als gewone consumenten worden gezien. Die dezelfde bladen lezen als veertigers en ook dezelfde tv-programma’s kijken. Die dus geen speciale reclame nodig hebben, als doelgroep. Waar maken we ons eigenlijk druk over?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in