Overslaan en naar de inhoud gaan

Chinezen shoppen liever niet online

Een typisch Chinese internetter is een jonge man uit de stad, die instant messaging verkiest boven e-mail, zelden iets online koopt, maar…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Zo blijkt uit onderzoek van de Chinese Academie van Sociale Wetenschappen, de instantie die internetgebruik in China meet en de denktank van de Chinese overheid. De studie werd gehouden in vijf steden, te weten Beijing, Shanghai, Guangzhou, Chengdu en Changsha. Deze steden werden in 2003 ook al onderzocht, als onderdeel van een langetermijnstudie naar de ontwikkeling van internetgebruik in China.

related partner content for mobile comes here

Volgens de onderzoekers zoekt tweederde van de respondenten online naar nieuws (vaak in de entertainmentsfeer), of naar online spellen. De helft downloadt muziek en films. Chinese internetters gebruiken liever instant messaging van e-mail, en zoeken online graag naar gelijksgestemden op het gebied van werk, hobbies en politieke voorkeur. Online shoppen blijft echter achter. Zo heeft driekwart van de internetters nog nooit iets gekocht online, en koopt slechts 10 procent 1 keer per maand iets via het net. Degene die wel iets koopt, betaalt het liefste vor entertainment, telefoonkaarten of computerhardware en –software.
Volgens de onderzoekers vertrouwt de Chinees het internet nog niet voor online aankopen. Daarnaast wil men iets gemakkelijk kunnen retourneren.

De internetter zelf is volgens de onderzoekers een typische stedeling; jong, man en hoger opgeleid. Maar liefst tweederde van de internetpopulatie bestaat uit mannen, meer dan 80 procent is jonger van 24. Van de leeftijdsgroep 25-29 is 60 tot 80 procent online.

China telt 100 miljoen mensen met een internetaansluiting en staat met dit aantal op nummer twee wereldwijd, achter de Verenigde Staten. De overheid promoot internet met name voor onderwijs en zakelijke doeleinden, maar past wel censuur toe in gevallen van pornografie of ‘subversieve’content. Overtreders worden gearresteerd.
Meer dan eenderde van de respondenten maakt geen gebruik van e-mail. Van de groep die dat wel doet, chekct slechts eenderde hun mailbox dagelijks. De Chinezen prefereren liever instant contact. Zo hebben weinig Chinezen een antwoordapparaat, en men ziet e-mail als iets soortgelijks. E-mail is makkelijk, maar niet direct, aldus de onderzoekers.

42 procent zegt geen gebruik te maken van zoekmachines. Degene die dat wel doen, zoeken vooral naar vrijetijdsbestedingen en entertainment, maar ook informatie gerelateerd aan werk of studie. De zoekmachine Baidu.com wordt door de helft van de respondenten gebruikt, een kwart gebruikt Google. Overigens heeft Google een aandeel in Baidu.

Het onderzoek werd gehouden in februari en maart van dit jaar, onder 2376 consumenten. De onderzoekers gingen daarbij van deur tot deur. Van de respondenten hadden 1169 een internetaansluiting.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in