'Alleen aangename reclame op publieke omroep'


Van Dijk (van reclamebureau Skipintro) is geraakt door de kritiek op met name tv-reclame. Hij heeft daarom een plan dat ‘een mooie Nederlandse oplossing is voor een wereldwijd probleem’.
Van Dijk stelt voor dat elke commercial eerst een proeftijd krijgt. Hij wordt een beperkt aantal keren uitgezonden (bijvoorbeeld tien of twintig) of tot een bepaald bereik is gehaald. Als dan uit onderzoek zou blijken dat die commercial de kijker irriteert, dan mag die niet meer worden uitgezonden op de Publieke Omroep. Van Dijk: 'Het staat de adverteerder uiteraard vrij om die commercial wel uit te zenden via de commerciële zenders - tenzij die aan het plan meedoen.'
De auteur wijst erop dat de Ster de Publieke Omroep deels financiert. ‘Maar de discussie is nu steeds: helemaal géén reclame op de Publieke Omroep (en dus geen inkomsten) of wel reclame op de Publieke Omroep en dan voluit. Mijn voorstel is: alleen aangename reclame op de Publieke Omroep.’
Van Dijk legt in zijn boek van 288 pagina's uit hoe reclame werkt en wordt gemaakt en hoe reclamebureaus in elkaar zitten.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid