Overslaan en naar de inhoud gaan

Whisstone: verkeerslawaai afbuigen met blokken beton

Na luchtvervuiling is geluidsoverlast het grootste milieuprobleem dat wegverkeer met zich meebrengt. Hoge schermen langs of stil asfalt op…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Wat Eric de Vries en Ysbrand Wijnant van bedachten, wordt her en der al betiteld als een revolutionaire methode. Het Oldenzaalse bedrijf werkt aan akoestische verbetering, het ontwikkelt op dat gebied toepasbare oplossingen die voortkomen uit wetenschappelijk onderzoek.

Afbuigen in plaats van tegenhouden
‘De techniek achter de Whisstone is’ niet tegenhouden maar afbuigen’, zegt Ysbrand, die hoogleraar is aan de Universiteit Twente in de vakrichting akoestiek. ‘Geluid is niets meer en minder dan een trilling. Tot nu toe is steeds geprobeerd om de trillingen te verminderen, en zo het geluidsniveau reduceren. De Whisstone buigt de trillingen af, in plaats van ze te verminderen. Wij richten de herrie van banden op het wegdek weg van de gevels van huizen.’

De ruimte in
De Whisstone is een betonnen blok met diepe groeven, waarvan direct naast de weg een strook wordt aangelegd, op gelijke hoogte met het wegoppervlak. De geluidsgolven trillen horizontaal het blok in. Maar de groeven zijn zo gericht dat ze het geluid in een steile hoek de lucht in sturen. Eric: ‘Net als water kiest geluid de weg van de minste weerstand. Dat is in dit geval recht omhoog. Het resoneert de ruimte in.’ Whisstone kan zo ook toegepast worden op treinverkeer.

Waterdicht
Ysbrand: ‘We oogsten verbazing en scepsis met de volledig nieuwe techniek.’ Sinds 2012 wordt de Whisstone druk getest en geoptimaliseerd. Aan de N314 bij Hummelo en bij A28-afslag Soesterberg liggen proefstroken. Eric: ‘Het is een wonder dat hier nog nooit iemand aan gedacht heeft. De technologie blinkt uit in haar eenvoud. Een van de grootste uitdagingen was daarom patenteren. Het was een hele opgave om de boel volledig waterdicht te krijgen en juridisch dicht te spijkeren.’

related partner content for mobile comes here

Stukken goedkoper en onderhoudsarmer
Nu dat obstakel is overwonnen, zien Eric en Ysbrand nauwelijks nog leeuwen en beren op de weg. Vanaf begin 2015 worden Whisstones verkocht aan gemeentes en overheden. De betonblokken zijn stukken goedkoper dan geluidswanden. Eric: ‘Die kosten ongeveer 1000 euro per meter. Tel daar het afzichtelijke uiterlijk bij op’. Een meter Whisstone kost zo’n beetje even veel als geluidsreducerend asfalt: 150 euro. Ysbrand: ‘Bedenk wel dat het effect daarvan in de loop der jaren afneemt. Het moet ongeveer om de zes jaar vervangen worden, wil het zijn effect behouden. Dat is met de Whisstone niet het geval.’

Blauwe en Groene Tulp
Tijdens de Accenture Innovation Awards wordt naast de Blauwe Tulp, voor de meest innovatieve start-up, ook de Groene Tulp uitgereikt. Die gaat naar het duurzaamste concept. Whisstone strijdt mee op twee fronten in de Innovation Awards van 2014!

Iedere week interviewen we een concept dat zich heeft ingeschreven voor de . Op vrijdag 14 november worden de Innovation Awards uitgereikt. Breng  je stem uit als je vindt dat Whisstone de Publieksprijs verdient.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
peter petertje

je dikke vader

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in