Weinig vrouwen in marketingtop, hoe komt dat?
Zo blijkt uit Europees onderzoek dat de Hay Group exclusief verrichtte voor Tijdschrift voor Marketing. Het onderzoek staat in het nieuwe januarinummer, dat aanstaande vrijdag op de mat valt.
In alle landen blijkt dat marketing een vrouwenberoep is. In ons land is binnen de marketingberoepen 66 procent vrouw op junior professionalniveau.
Maar het aantal vrouwen neemt af naarmate de functie zwaarder wordt: 40 procent op seniorniveau en 15 procent op managementniveau.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaNaast het feit dat hier heel veel marketingvrouwen parttimen (40 procent), meent marketingprofessor Stefan Stremersch (Erasmus) in Tijdschrift voor Marketing dat marketing ook steeds meer een supportachtige functie wordt, die meer vrouwen dan mannen aantrekt: 'Je ziet steeds meer dat andere afdelingen een deel van de marketingfunctie overnemen. De rol van de formele marketingafdeling verwordt dan tot het begeleiden van marktonderzoek of communicatiecampagnes. Veel meer een coördinerende functie. Dat geeft wel een andere kijk op marketing. Daarom vinden steeds meer vrouwen in marketing een thuishaven, omdat het carrière biedt die meer toesnijdt op hun skill set'
En Job Hoogendoorn, professor HRM aan de Erasmus Universiteit. 'Marketingfuncties zijn niet de plekken waar de belangrijkste toeleveranciers zitten voor een hoofddirectie. Mannen kiezen daarom eerder voor financieel of strategisch management waar doorstroomkansen naar de top gunstiger liggen. Ook internationale ervaring speelt een rol. Dat is dikwijls een drempel voor vrouwen.'
In België stromen de vrouwen wel door; daar is maar liefst 32 procent van de topmarketeers vrouw, maar zie je ook weer veel parttimers. Hoe kan dat? Volgens Stremersch wordt er in België anders naar een carrière gekeken. 'In België heerst een masculiene cultuur en Nederland heeft een feminiene cultuur. De loopbaanambities van de Belgen zijn gevormd door de masculiene cultuur. Ik denk dat door het combineren van loopbaan en privé, zo goed en kwaad als het kan, vrouwen daardoor meer doorstromen in landen zoals België of de Verenigde Staten.'
Lijkt me genoeg stof voor discussie...Komen de uitkomsten van dit onderzoek overeen met jullie ervaringen?
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid