Overslaan en naar de inhoud gaan

Weinig vrouwen in marketingtop, hoe komt dat?

Het aantal vrouwen aan de marketingtop in Nederland steekt mager af in vergelijking met de andere Europese landen. De beste…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Zo blijkt uit Europees onderzoek dat de Hay Group exclusief verrichtte voor Tijdschrift voor Marketing. staat in , dat aanstaande vrijdag op de mat valt.

related partner content for mobile comes here

In alle landen blijkt dat marketing een vrouwenberoep is. In ons land is binnen de marketingberoepen 66 procent vrouw op junior professionalniveau.
Maar het aantal vrouwen neemt af naarmate de functie zwaarder wordt: 40 procent op seniorniveau en 15 procent op managementniveau.

Naast het feit dat hier heel veel marketingvrouwen parttimen (40 procent), meent marketingprofessor Stefan Stremersch (Erasmus) in Tijdschrift voor Marketing dat marketing ook steeds meer een supportachtige functie wordt, die meer vrouwen dan mannen aantrekt: 'Je ziet steeds meer dat andere afdelingen een deel van de marketingfunctie overnemen. De rol van de formele marketingafdeling verwordt dan tot het begeleiden van marktonderzoek of communicatiecampagnes. Veel meer een coördinerende functie. Dat geeft wel een andere kijk op marketing. Daarom vinden steeds meer vrouwen in marketing een thuishaven, omdat het carrière biedt die meer toesnijdt op hun skill set'

En Job Hoogendoorn, professor HRM aan de Erasmus Universiteit. 'Marketingfuncties zijn niet de plekken waar de belangrijkste toeleveranciers zitten voor een hoofddirectie. Mannen kiezen daarom eerder voor financieel of strategisch management waar doorstroomkansen naar de top gunstiger liggen. Ook internationale ervaring speelt een rol. Dat is dikwijls een drempel voor vrouwen.'

In België stromen de vrouwen wel door; daar is maar liefst 32 procent van de topmarketeers vrouw, maar zie je ook weer veel parttimers. Hoe kan dat? Volgens Stremersch wordt er in België anders naar een carrière gekeken. 'In België heerst een masculiene cultuur en Nederland heeft een feminiene cultuur. De loopbaanambities van de Belgen zijn gevormd door de masculiene cultuur. Ik denk dat door het combineren van loopbaan en privé, zo goed en kwaad als het kan, vrouwen daardoor meer doorstromen in landen zoals België of de Verenigde Staten.'

Lijkt me genoeg stof voor discussie...Komen de uitkomsten van dit onderzoek overeen met jullie ervaringen?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in