Overslaan en naar de inhoud gaan

Wat bereik je met kortingsacties?

Hamsterweken, Toeterweken, 100 producten voor een euro... Wat voor effect heeft een tijdelijke prijsverlaging op het koopgedrag van de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Kortingsacties kunnen verschillende resultaten hebben: meer consumptie, hamstergedrag en een switch van kopers naar het (tijdelijk) goedkopere product. Marktonderzoekers ontwikkelden een model om deze effecten te ontwarren en meer duidelijkheid te krijgen over de invloed van kortingsacties. Ze kwamen tot de volgende conclusies:

related partner content for mobile comes here
  • Kortingsacties nodigen veel minder dan gedacht uit tot switchen van merk.
  • Bij merken met een groot marktaandeel stijgt de verkoop na kortingsacties vooral doordat de consument een grotere voorraad van het product aanlegt.
  • Merktrouwe consumenten slaan aan het hamsteren als ‘hun’ product tijdelijk goedkoper is.
  • Heavy users zijn meer geneigd tot hamstergedrag dan lichte gebruikers, die alleen meer van het afgeprijsde artikel gaan gebruiken.
  • Merkswitchers hamsteren helemaal niet.

Bron: Journal of Marketing Research

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in