Overslaan en naar de inhoud gaan

Marketingcampagne om werknemers te werven

Softwarebedrijf Publitas probeert met een op marketing- en salestechnieken gebaseerde aanpak zijn vacatures te vervullen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

’De traditionele manier van werven bleek voor ons niet succesvol’, zegt Guillermo Sanchez, algemeen directeur van Publitas. ‘We zijn opgehouden met het zoeken naar kandidaten. In plaats daarvan zijn we een marketingcampagne gestart om het werken bij Publitas te verkopen aan potentiële medewerkers in Almere.’

related partner content for mobile comes here

Het wervingsprobleem wordt bij het bedrijf niet gezien als een hrm-probleem maar als een commercieel vraagstuk dat verkocht moet worden. Onder het motto ‘Werk zoekt Nemer’ wordt de interesse van potentiële medewerkers gewekt waarbij – net als bij een commerciële propositie - de voordelen worden benadrukt van het werken bij Publitas. En net als bij de verkoop van producten en diensten is de drempel om te reageren zo laag mogelijk gehouden. Op de website van Publitas staat een reactieformulier waar geïnteresseerden alleen hun naam, telefoonnummer en e-mailadres hoeven achter te laten. CV’s, motivatie etc. blijft in deze fase achterwege.

Door het hrm-probleem commercieel te benaderen wordt er volgens het bedrijf ook vanuit de klant gedacht en gehandeld. Wat wil de potentiële medewerker eigenlijk? Wat vindt hij/zij belangrijk? Met een marketingcampagne wordt ingespeeld op hun behoeften om naast een aantrekkelijke en leuke baan ook nog goed te kunnen leven.

‘We zijn dicht bij huis begonnen’, aldus de algemeen directeur. ‘We richten ons op een doelgroep van 40-60 duizend inwoners van Almere waarvan een groot aantal dagelijks in de file naar Amsterdam staat. In onze campagne staat niet de vacature centraal, maar de kwaliteit van het leven, zoals je kinderen naar school brengen, op de fiets naar kantoor of om op tijd thuis zijn om met je familie te kunnen eten, etc.’

Het bedrijf gebruikt dit gegeven als additioneel thema in de marketingcampagne.

Inmiddels zijn de eerste vacatures vervuld. De marketing voor de overige begint binnenkort. Zo zullen projectmanagers worden aangesproken op het al dan niet hebben van een fiscale bijtelling. Publitas kent geen fiscale bijtelling, want geen auto van de zaak. Hoeft ook niet want de werknemer woont letterlijk om de hoek van het bedrijf. De nadruk ligt op de fiets, fiscaal neutraal en volgens het bedrijf, nog gezond ook.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in