Overslaan en naar de inhoud gaan

Vea: reclamebranche houdt effect crisis beperkt

Door tijdig maatregelen te nemen in de personele sfeer hebben reclamebureaus de schade als gevolg van de economische crisis beperkt weten…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat meldt de Vea, dat zijn Vea Bureau Monitor publiceert. De monitor laat in het bedrijfsvergelijkende onderzoek over 2009 een gemiddeld bedrijfsresultaat voor belasting zien van 12,9 pct van het bureau-inkomen. Het zijn de onvergoede pitchkosten die bureaus maken die ervoor zorgen dat het rendement ruim onder de norm van een gezonde 20 pct blijft steken.

related partner content for mobile comes here

Het gemiddeld rendement voor belasting van 12,9 pct is beter dan verwacht, maar het hoge percentage verlieslijdende bureaus van 28 pct wordt als ronduit teleurstellend ervaren. Overigens is het gemiddeld rendement circa 30 pct lager uitgekomen ten gevolge van de kosten die gemoeid waren met de deelname aan pitches.

Per respondent werd dit jaar zo’n 285.000 euro aan pitchkosten gemaakt en verspreid over 11,5 pitches. Slechts 5 pct van de pitchkosten werden vergoed. Per pitch zou derhalve tussen 10 en 25k euro moeten worden vergoed als geen creatief werk wordt gevraagd en tussen 25 en 50k euro wanneer dit wel wordt gevraagd.

Het aantal fte’s in de branche daalde in het afgelopen jaar met 6,5 pct, nadat dit ook al in 2008 met 4,5 pct was afgenomen. Daarboven is in 2009 wezenlijk (40 pct) minder beroep gedaan op freelancers. Procentueel daalde de bezetting het sterkst binnen de afdeling productie/operations.

Uit de enquête blijkt verder dat de bureaus in de regio Rotterdam/Den Haag en de bureaus gespecialiseerd in arbeidsmarktcommunicatie (AMC) het afgelopen jaar de grootste klappen kregen. De AMC bureaus zijn ook nog voor 2010 het minst optimistisch gegeven hun inschatting dat het inkomen ten opzichte van 2009 met nog eens 6 pct zal dalen. Gemiddeld verwacht de beroepsgroep voor 2010 een stijging van het inkomen met een kleine drie pct. De bureaus met minder dan 15 fte en die in de regio Rotterdam/Den Haag zijn het meest optimistisch. Zij verwachten voor 2010 een groei van het inkomen met 4,5 pct.

De Bureau Monitor 2009 kent een hoge participatiegraad van 80 pct en verschijnt een kwartaal eerder dan gebruikelijk de afgelopen jaren.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in