Trend van het moment: One Day Kyteman!


Keiharde trend van het moment is de opkomst van de One Day Kyteman's; magazines die ogenschijnlijk vanuit het niets, succesvol zijn en applaus oogsten, om het vervolgens hierbij te laten. De trend is onbewust in gang gezet door het onvolprezen blad LINDA. Genoemd naar 'de Linda', die deze week door Broadcast Magazine is uitgeroepen tot 'Omroepvrouw van het Jaar' en vorige maand door Elsevier zelfs tot 'Nederlander van het Jaar'.
Elk voorjaar weet LINDA. Nederland te verrassen met een One Day Kyteman. Afgelopen jaren waren dit MATTHIJS., GULLIT., DINAND. en - 'God schiep Arie' - L'HOMO. Omdat je met een eigen magazine - ook al is het maar voor één keer - een persoonlijkheid bent konden andere Interessante Nederlanders niet achterblijven: Van Heleen tot Youp tot Janine (Jansen).
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSHet uitmelken van het succes van personality magazines is in volle gang en heeft inmiddels geleid tot een interessante vorm van productdifferentiatie. Het fenomeen tribute magazines 'overspoelt' Nederland. Dit zijn verkapte personality magazines, omdat de personalities zelf geen actieve inbreng hebben. Het afgelopen jaar waren dit onder andere Michael Jackson (dood!), Marco Borsato (failliet!), André Rieu ("world's best selling male artist!"), Donald (75 jaar!), Maxima (10 jaar met W-A), Calvijn! (500 jaar Calvinisme) en Arminius (grondlegger 400 jaar Remonstrantie).
Laatstgenoemd blad speelt op de cover zelfs trots met haar eenmaligheid: "Nummer 1 en dat blijft zo!". Bewust eenmalige magazines manifesteren zich ook op andere fronten. Drie maanden geleden verscheen eenmalig LAFjr. Een initiatief van LAF (Life After Football). Komende maand komt Olympisch Magazine uit. Een uniek samenwerkingsverband tussen Sportweek en Viva.
Tijdschriften worden weleens een uitvergroting van de tijdgeest genoemd. Daarom reuze benieuwd in welke marktsegmenten One Day Kyteman's straks nog meer opduiken!
Jan Knaap verzamelt 0- en 1-nummers van tijdschriften. Hij geeft op Molblog z’n visie op nieuwe tijdschriften in de aanloop naar de presentatie van z'n collectie babynummers vanaf 8 april 2010 in Het Nederlands Openluchtmuseum.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid