Overslaan en naar de inhoud gaan

Toeristische sector vreest gevolgen MKZ

De Nederlandse toeristische en recreatieve industrie gaat actie voeren om de gevolgen van de MKZ-crisis te verduidelijken. Door goede…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Om de negatieve beeldvorming te beïnvloeden hebben de samenwerkende organisaties Koninklijk Horeca Nederland, de RECRON, de HISWA Vereniging, Toerisme Recreatie Nederland het actieplan Nederland mag niet op slot' hebben gepresenteerd. Het Ministerie van Landbouw, Natuur en Visserij communiceert volgens deze organisaties teveel richting de eigen (agrarische) sector en beseft niet wat de toeristische gevolgen van hun maatregelen zijn. De RECRON heeft uitgerekend dat de reeds geleden schade in de dag- en verblijfsrecreatie nu al 186 miljoen gulden is, maar uit breder onderzoek van TRN blijkt dat de totale schade in 2001 kan oplopen tot 2,4 miljard gulden. Wanneer de crisis lang aanhoudt, verwacht de toeristische industrie dat er een aantal bedrijven gesloten zal moeten worden en er honderden banen op de tocht komen te staan.

related partner content for mobile comes here

De overheid zou hiertegen maatregelen moeten nemen. Zo moeten consumenten op duidelijke wijze worden geïnformeerd over welke locaties wel of niet kunnen worden bezocht. Dat doet Toerisme Recreatie Nederland al sinds het begin van de crisis in vier talen via , maar moet fors worden uitgebreid. Centraal thema daarbij dient te zijn: 'Vrijwel alles in toeristisch Nederland is gewoon bereikbaar'. Daarnaast willen de organisaties dat sommige natuurgebieden versneld worden opengesteld voor het publiek en overheid en sector op korte termijn gaan praten over hulp aan de sector.

Een beetje laat zijn de organisaties met hun toeristisch actieplan wel. Woensdagmorgen berichte de immers dat het einde van de mond- en klauwzeer-crisis in zicht lijkt te zijn. Zodra de crisis definitief voorbij is, zal in samenwerking met alle betrokkenen in het buitenland een imagocampagne worden gestart. Ook de overheden zullen daar een bijdrage aan moeten leveren.

drong de International Hotel & Restaurant Association (IH&RA) al aan bij de Europese Commissie om internationaal duidelijk te maken dat Europa een veilige toeristische bestemming is.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in