Overslaan en naar de inhoud gaan

Toename bestedingen autoreclames in Q1

De Nederlandse mediabestedingen voor reclamecampagnes aan personenauto’s zijn in het eerste kwartaal weer verder toegenomen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In de eerste drie maanden van 2012 werd er in Nederland bijna 88 miljoen euro aan mediawaarde geregistreerd. Dat is een toename van 17,5 procent ten opzichte van het eerste kwartaal van 2011, zo blijkt uit de analyse van onderzoeksbureau . Vooral de bestedingen binnen het A-segment stijgen explosief (+164%). De bestedingen binnen radio (+44%), dagbladen (+36%) en buitenreclame (+55%) lieten de grootste groei zien. De mediabestedingen aan bedrijfswagens en aan online media vallen buiten deze analyse.

related partner content for mobile comes here

De verwachting is dat de komende maanden de mediabestedingen zullen blijven toenemen. Dit komt omdat de autoverkopen onder druk staan en per 1 juli zullen de CO2 emissie-eisen worden aangescherpt. Modellen die nu nog in de gunstige bijtellingsklasse vallen zullen door de automerken extra onder de aandacht worden gebracht, licht Lars de Vries van Adfact toe.

In het eerste kwartaal van 2010 werd nog 66,5 miljoen euro aan mediawaarde geregistreerd, in 2011 was dat 75 miljoen en nu in de eerste drie maanden van 2012 staat de teller op 88 miljoen euro. Dat is 13 miljoen meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Dit komt voornamelijk op conto van Renault (+68%), Citroën (+54%), Toyota (+103%), Volkswagen (+185%) en Nissan (+73%). Renault is in Q1 met 8,5 miljoen euro de grootste adverteerder, Opel (7,7 miljoen) en Citroen (7,5 miljoen) volgen.

Tv blijft het populairst onder de autoadverteerders. Er is ruim 44 miljoen euro aan mediawaarde geregistreerd, dat is helft van de totale bestedingen aan autoreclames. TV laat een lichte stijging zien van 2,6 procent. Vooral de bestedingen aan radio (16 miljoen), dagbladen (18 miljoen) en buitenreclame (8 miljoen) lieten de grootste groei zien. Dit valt te verklaren uit het hoge aandeel actiereclames in het eerste kwartaal.

De reclamebestedingen binnen het A-segment zijn met 22 miljoen euro ten opzichte van vorig jaar explosief gestegen. In dezelfde periode van 2011 kwam de teller niet verder dan 8,3 miljoen euro. Dat is een stijging van bijna 165 procent. Voor het eerst is hiermee het A-segment het segment waarbinnen het meest wordt besteed. De grootste adverteerder in het A-segment is Renault met de Twingo (3,8 miljoen) gevolgd door de Peugeot 107 (3,4 miljoen) en Citroën C1 (3,3 miljoen).

Top 5 Q1 en Q2 2012
1. Renault (+68%) 8,5 miljoen euro
2. Opel (+36%) 7,7 miljoen euro
3. Citroen (+54%) 7,5 miljoen euro
4. Toyota (+103% 7 miljoen euro
5. Peugeot (- 14,1%) 6 miljoen euro

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in