Toekomst huismerken rooskleurig


Dat A-merken het moeilijk hebben, is bekend. Maar het slechte nieuws is dat het alleen maar erger lijkt te worden. Door de versnippering van de media-aandacht wordt het steeds lastiger om via de massamedia de beoogde doelgroepen te bereiken en ook in kwaliteit wordt het verre van eenvoudig om je te onderscheiden. In veel productcategorieën zijn de verschillen met de private labels minimaal geworden.
De huismerken spinnen garen bij deze ontwikkeling. In de VS zijn de omzetten van de huismerken in de afgelopen twee jaar gegroeid met 8,6 procent, terwijl de nationale merken het moesten doen met een schamele anderhalf procent. In de Amerikaanse winkels valt een op de vijf producten die verkocht worden inmiddels in de categorie private label. Bij consumententests scoren huismerken regelmatig beter dan de nationale merken. Belangrijk is ook dat consumenten meer en meer vertrouwen lijken te stellen in retailmerken. Wal-Mart heeft een ijzersterke reputatie en dat straalt ook af op het huismerk. Concerns als Procter & Gamble en Unilever zullen in de komende jaren vooral moeten mikken op innovatie, in de hoop met productvernieuwingen de huismerken nog een slag voor te blijven.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS<#FONT SIZE=1>Bron: Fortune<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid