Overslaan en naar de inhoud gaan

Tikkit moet kinderen naar musea trekken

De Nederlandse Museumvereniging zet het monster Tikkit in om meer kinderen musea te laten ontdekken.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Tikkit drong woensdagochtend het Amsterdam Museum binnen. Een groep schoolkinderen uit de hoofdstad maakte als eerste kennis met het blauwe wezen. Ze gingen, verkleed als een levend schilderij uit de 17e eeuw, met hem op de foto.

related partner content for mobile comes here

De Nederlandse Museumvereniging heeft Tikkit tot leven gebracht. Het monster brengt kinderen in musea, maar ook thuis en via internet in contact met cultureel erfgoed. Op de website kunnen kinderen onder meer spelletjes doen waarmee ze kennismaken met onderwerpen in diverse musea. Doel is ze uiteindelijk vaker met hun ouders naar culturele instellingen te lokken.

De museumvereniging vindt dat hard nodig, want onderzoek zou hebben aangetoond dat bijna 50 procent van de kinderen in de leeftijd tot twaalf jaar niet jaarlijks een museum bezoekt. Twee van de drie huishoudens gaan zelfs nooit in gezinsverband naar een culturele instelling.

De museumvereniging heeft daarom van de voormalige minister van Cultuur, Ronald Plasterk, de opdracht gekregen te kijken wat ze kan doen om hier verandering in te brengen. Daaruit is Tikkit voortgekomen.

Bert Boer van de Nederlandse Museumvereniging: 'We hopen dat als kinderen door museumspelletjes waarbij ze punten kunnen scoren en kunnen ranken meer willen weten. Daardoor zullen ze mogelijk vaker de website van een museum bezoeken en als ze nóg meer willen weten naar het museum gaan.'

Bron: ANP.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in