Telecom-bedrijven ontevreden over Opta


Hoewel de waakhond de afgelopen vier jaar over het algemeen goed heeft gefunctioneerd, hebben marktpartijen kritiek op de strategie en werkwijze van de organisatie. Dat is de conclusie van onderzoekers van Berenschot, TNO en Kwink Groep. Het staat in een evaluatierapport in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken.
Grootste klacht is dat de waakhond zich te veel bezighoudt met consumentenbescherming en daarmee te veel beïnvloed wordt door politieke sentimenten. Een voorbeeld is de spambestrijding, een taak die Opta zeer voortvarend heeft opgepakt. Ondervraagden vinden ook dat Opta gefaald heeft bij zakelijke vaste telefonie. Hier is het marktaandeel van KPN 'onveranderd hoog gebleven' (70 tot 80 procent) en hebben de maatregelen van OPTA 'onvoldoende effect gehad'. Bij andere sectoren is er wel meer concurrentie, mede dankzij de toezichthouder.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSMarktpartijen hebben vooral kritiek op de werkwijze van de waakhond en stellen dat Opta te weinig doet met de standpunten en argumenten van de betrokken partijen en eisen meer inspraak. Een woordvoerster van Opta pareert de kritiek. Er wordt volgens haar aan diverse punten gewerkt, ook de zakelijke telefoniemarkt. Klachten van de telecomsector vindt ze eigenlijk logisch. 'Als je een onafhankelijke toezichthouder bent dan ontkom je er niet aan dat iedereen klaagt.'
Bron: Webwereld.nl
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid