Overslaan en naar de inhoud gaan

Telecom-bedrijven ontevreden over Opta

Partijen in de telecombranche vinden dat toezichthouder Opta 'doorschiet in consumentenbescherming en te weinig inspraak vraagt'.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Hoewel de waakhond de afgelopen vier jaar over het algemeen goed heeft gefunctioneerd, hebben marktpartijen kritiek op de strategie en werkwijze van de organisatie. Dat is de conclusie van onderzoekers van Berenschot, TNO en Kwink Groep. Het staat in een evaluatierapport in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken.

related partner content for mobile comes here

Grootste klacht is dat de waakhond zich te veel bezighoudt met consumentenbescherming en daarmee te veel beïnvloed wordt door politieke sentimenten. Een voorbeeld is de spambestrijding, een taak die Opta zeer voortvarend heeft opgepakt. Ondervraagden vinden ook dat Opta gefaald heeft bij zakelijke vaste telefonie. Hier is het marktaandeel van KPN 'onveranderd hoog gebleven' (70 tot 80 procent) en hebben de maatregelen van OPTA 'onvoldoende effect gehad'. Bij andere sectoren is er wel meer concurrentie, mede dankzij de toezichthouder.

Marktpartijen hebben vooral kritiek op de werkwijze van de waakhond en stellen dat Opta te weinig doet met de standpunten en argumenten van de betrokken partijen en eisen meer inspraak. Een woordvoerster van Opta pareert de kritiek. Er wordt volgens haar aan diverse punten gewerkt, ook de zakelijke telefoniemarkt. Klachten van de telecomsector vindt ze eigenlijk logisch. 'Als je een onafhankelijke toezichthouder bent dan ontkom je er niet aan dat iedereen klaagt.'

Bron:

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in