'Tabaksindustrie promoot roken via Youtube'
De onderzoekers onder leiding van wetenschapper George Thomson bekeken op de populaire videosite de eerste tientallen zoekresultaten van de vijf grootste sigarettenfabrikanten, in totaal 163 stuks. Daarvan bleek 71 procent 'pro-tabak'. Twintig video's zijn volgens Thomson, in het wetenschapstijdschrift Tobacco Control, 'zeer professioneel gemaakt'.
Eén video waarin reclame wordt gemaakt voor roken, is al 2 miljoen keer bekeken. Slechts vier procent van de video's keerde zich tegen roken. De zoekterm Marlboro leverde 39 video's met Marlboro in de titel op. Daarvan toonden 33 (gedeeltelijk) Marlboro-reclames. Een woordvoerster van British American Tobacco zegt tegenover de BBC dat het niet het beleid is van de fabrikant om sociale netwerksites als Facebook en Youtube te gebruiken voor het promoten van onze tabaksmerken.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaReclame voor sigaretten is in de meeste westerse landen verboden, maar de onderzoekers wijzen op de mogelijkheden van gratis publiciteit online. Ook zeggen ze dat betrokken sigarettenfabrikanten het beschermde reclamemateriaal nooit offline hebben laten halen.
Bron: nu.nl.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid