Overslaan en naar de inhoud gaan

'Tabaksindustrie promoot roken via Youtube'

De tabaksindustrie gebruikt Youtube om roken te promoten, concluderen Nieuw-Zeelandse onderzoekers.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De onderzoekers onder leiding van wetenschapper George Thomson bekeken op de populaire de eerste tientallen zoekresultaten van de vijf grootste sigarettenfabrikanten, in totaal 163 stuks. Daarvan bleek 71 procent 'pro-tabak'. Twintig video's zijn volgens Thomson, in het wetenschapstijdschrift Tobacco Control, 'zeer professioneel gemaakt'.

related partner content for mobile comes here

Eén video waarin reclame wordt gemaakt voor roken, is al 2 miljoen keer bekeken. Slechts vier procent van de video's keerde zich tegen roken. De zoekterm Marlboro leverde 39 video's met Marlboro in de titel op. Daarvan toonden 33 (gedeeltelijk) Marlboro-reclames. Een woordvoerster van British American Tobacco zegt tegenover de BBC dat het niet het beleid is van de fabrikant om sociale netwerksites als Facebook en Youtube te gebruiken voor het promoten van onze tabaksmerken.

Reclame voor sigaretten is in de meeste westerse landen verboden, maar de onderzoekers wijzen op de mogelijkheden van gratis publiciteit online. Ook zeggen ze dat betrokken sigarettenfabrikanten het beschermde reclamemateriaal nooit offline hebben laten halen.

Bron: .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in