Overslaan en naar de inhoud gaan

Swocc: onderzoek toekomst merkmanagement

Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie (Swocc) start eind oktober met nieuw onderzoek naar de toekomst van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het idee komt volgens Peeter Verlegh, directeur Swocc en universitair hoofddocent communicatiewetenschap aan de UvA, van de raad van advies van Swocc. Consumenten zijn al langer moeilijk te bereiken, maar kunnen elkaar steeds makkelijker vinden via sociale media en schromen niet om met merken in contact te treden. Verlegh: ‘Dat heeft consequenties voor de organisatie van het merkmanagement. Waar ligt de regie als de controle verwatert, en hoe gaan marketeers hier mee om?’

related partner content for mobile comes here

Rol
Hij vervolgt: ‘Organisaties worstelen met deze ontwikkelingen. Men weet niet goed wie vanuit het merk communiceert met de consumenten, wie binnen de organisatie het voortouw neemt en hoe het merk gemanaged kan worden. Wat wordt de rol van de brandmanager? Van marketing? Van de communicatieafdeling? Hoe proberen organisaties hun afdelingen zo te vormen dat ze enige grip kunnen houden?’

Peeter Verlegh

NS en ING
Verlegh noemt een aantal voorbeelden uit de praktijk: ‘De toon van NS via Twitter is bijvoorbeeld heel anders dan een officiële mededeling of campagne. Welke toon zien de consumenten het meeste, en wie maakt dan die toon? Je kunt wel zeggen dat iets je corporate identity is, maar als je via webcare op een andere manier met je consument praat, dan zijn zij je merk. Het kan ook andersom, dat een webcareteam alleen mag doorspelen wat van de communicatieafdeling komt. De socialemedia-hub van ING heeft geprobeerd zaken te integreren, maar wie is dan de baas, wie gaat dat sturen? Al deze scenario’s kun je inrichten, en de voor- en nadelen benoemen.’

Debat als start
Een debat, dat op 28 oktober plaatsvindt in De Balie in Amsterdam, vormt het startsein voor diepgaander onderzoek, waarbij de onderwerpen die uit het debat naar bovenkomen, verder worden onderzocht. , aldus Verlegh.

In het panel nemen plaats Arlette Warmerdam (IBM), Frank Houben (KLM), Nico Rijkhoff (Ziggo), Joost Augusteijn (Rabobank), Herbert Samsom (Inshared), Joost van der Plas (*bliep) en Tijs Timmerman (Heineken). 40 mensen zijn uitgenodigd voor dit besloten debat, waaronder marketeers, communicatieverantwoordelijken en marktonderzoekers.

Swocc -onderzoeker Daan Muntinga gaat vervolgens met de uitkomsten van het debat aan de slag. Rond de zomer van 2014 moeten de eerste resultaten bekend worden.

Is er al eerder onderzoek gedaan naar dit onderwerp? Verlegh: ‘Volgens mij niet, er zijn wel surveys geweest over wat er speelt, denk aan het onderzoek Marketing2020. Maar echt inzoomen op dit onderwerp, met verschillende scenario’s als uitkomst, dat is niet iets wat wij kennen.’

De belangrijkste uitkomsten van het debat zullen in het decembernummer van Tijdschrift voor Marketing besproken worden.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in