Sponsoring Publieke Omroep 20 miljoen
De 20 miljoen is 4 procent van het programmabudget. Het commissariaat stelt scherpere regels op om de onafhankelijkheid van programmamakers te garanderen.
Gisteren bood het commissariaat de raad van bestuur van Publieke Omroep een onderzoek aan naar de financiering van programma's in het jaar 2002. De mediawaakhond vindt dat nieuws- en actualiteitenprogramma's nooit geld gesponsord moeten worden, zo blijkt.
Vacatures
Senior communicatie adviseur / Woordvoerder
Ministerie van Klimaat en Groene GroeiContentredacteur
Provincie UtrechtConcern communicatieadviseur
Gemeente AltenaDe Tros laat het meest meebetalen aan programma's: in 2002 was dat ruim vijf miljoen euro, waarvan 135 duizend euro door sponsors. De Avro is met ruim twee miljoen euro tweede. Volgens het commissariaat maken kleine omroepen als Teleac en Humanistische Omroep relatief veel gebruik van financiering door derden, terwijl Vara, VPRO en KRO slechts bij uitzondering geld ontvangen van derden.
Van de commerciële sponsors scoren Siemens en Eneco het hoogst, van de goede doelen zijn Unicef, Vereniging Natuurmonumenten en het Wereld Natuur Fonds de grootste meebetalers.
Het Commissariaat voor de Media noemt de omvang van de externe financiering 'percentueel niet veel', maar het bedrag van twintig miljoen euro 'niet te verwaarlozen' (Bron: Volkskrant).
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid