Overslaan en naar de inhoud gaan

Sponsoring Publieke Omroep 20 miljoen

De publieke omroep heeft in het jaar 2002 voor 20 miljoen euro aan tv-programma's laten sponsoren. Bij 57 van de 2100 door het…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De 20 miljoen is 4 procent van het programmabudget. Het commissariaat stelt scherpere regels op om de onafhankelijkheid van programmamakers te garanderen.

related partner content for mobile comes here

Gisteren bood het commissariaat de raad van bestuur van Publieke Omroep een onderzoek aan naar de financiering van programma's in het jaar 2002. De mediawaakhond vindt dat nieuws- en actualiteitenprogramma's nooit geld gesponsord moeten worden, zo blijkt.

De Tros laat het meest meebetalen aan programma's: in 2002 was dat ruim vijf miljoen euro, waarvan 135 duizend euro door sponsors. De Avro is met ruim twee miljoen euro tweede. Volgens het commissariaat maken kleine omroepen als Teleac en Humanistische Omroep relatief veel gebruik van financiering door derden, terwijl Vara, VPRO en KRO slechts bij uitzondering geld ontvangen van derden.

Van de commerciële sponsors scoren Siemens en Eneco het hoogst, van de goede doelen zijn Unicef, Vereniging Natuurmonumenten en het Wereld Natuur Fonds de grootste meebetalers.

Het Commissariaat voor de Media noemt de omvang van de externe financiering 'percentueel niet veel', maar het bedrag van twintig miljoen euro 'niet te verwaarlozen' (Bron: Volkskrant).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in