Overslaan en naar de inhoud gaan

RTL eist lager inkoopcontract Endemol

RTL Nederland wil vanaf volgend jaar structureel minder programma's afnemen van Endemol. Het mediabedrijf stevent hiermee af op een…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

RTL wil onder de verplichting uitkomen om jaarlijks voor 52 miljoen euro programma’s in te kopen, zo meldt Het Financieele Dagblad. RTL wil in 2006 voor hooguit 39 miljoen euro afnemen. RTL-topman Fons van Westerloo wil ook volgend jaar al snijden in de contractuele verplichting.

related partner content for mobile comes here

Een clausule in het contract maakt het mogelijk om in 2006 een kwart minder te besteden als een sleutelpersoon Endemol verlaat. RTL Nederland lijkt volgens de krant het vertrek van John de Mol aan te grijpen om iets te doen met deze clausule. Deze stamt namelijk uit de jaren negentig en diende als garantie dat De Mol en Joop van den Ende betrokken zouden blijven bij de ontwikkeling van programmaformats.

Van Westerloo noemt een dergelijk contract ‘niet meer van deze tijd’. ‘Het is niet flexibel voor ons. Ik vraag me af of Endemol genoeg creativiteit in huis heeft om voor 52 miljoen programma’s te maken. Wij denken aan een jaarvolume van tussen de 35 en 40 miljoen euro. De boete die we moeten betalen voor het niet halen van de bestedingslimiet valt in het niet bij de besparing die we kunnen realiseren. Ik denk ook dat het beter is voor Endemol.’
Bestuurder Paul de Man van Endemol zegt dat er in juni al een puntenlijstje voor heronderhandeling over het contract naar RTL is gestuurd. ‘Zij wilden met een eigen plan komen, maar daarna hebben wij niets meer vernomen.’ Van Westerloo meldt dat Endemol deze week een reactie krijgt.

In een interview met de Volkskrant meldde algemeen directeur Paul Römer van Endemol Nederland afgelopen weekend nog dat de Nederlandse kijker steeds vaker goedkope en slecht geproduceerde programma’s krijgt voorgeschoteld. ‘Zenders investeren nauwelijks meer in hun programmering en zetten producenten onder druk om voor steeds lagere tarieven programma's te maken.’ Römer wijt de malaise aan tegenvallende advertentie-inkomsten bij zenders, maar ook aan een sterk gegroeide machtspositie van SBS en RTL Nederland.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in