Sony segmenteert Europees


Want segmentatie is nog steeds een werkzaam begrip, stellen Mary Stewart van OMD Europe en Michaela Bergenthal van Sony Europe. De Japanse electronicagigant werkte in Europa al jaren met segmenten van consumenten, maar doorgaans op basis van een landenindeling. Nu wilde Sony Europe een segmentatie van de Europese markt. Er werd een matrix opgesteld, langs twee assen: informatiezoekers versus passieve consumenten, en leiders versus volgers.
In de vier kwadranten ontstonden, na uitgebreid onderzoek in diverse Europese landen, acht segmenten. Zo zijn er de ‘brand explorers’, consumenten die onafhankelijk zijn, graag nieuwe producten uitproberen, flinke netwerken hebben, en actief in het leven staan. Een voor Sony interessant maar kritisch segment, dat snel door al te juichende reclameboodschappen heen prikt. De ‘passieven’ daarentegen volgen de meute, hebben geen eigen mening, maar staan ook niet al te kritisch tegenover nieuwe producten. Als iedereen een dvd-speler heeft gekocht, kopen zij ‘m ook. De ’goede burgers’ zitten hier een beetje tussenin. De sociale hoeksteen van de samenleving, familieziek, niet al te kritisch, maar wel gespitst op nieuwe dingen.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Nog een paar segmentatietips tot slot: hou het simpel, definieer de segmenten zo kort als mogelijk, in woord en beeld, en ga niet al te gedetailleerd te werk.
Bron: Admap
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid