Overslaan en naar de inhoud gaan

Sony segmenteert Europees

Segmenteren van doelgroepen is een van de klassieke activiteiten van marketeers. Menigeen beweert dat segmenteren uit is, omdat consumenten…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Want segmentatie is nog steeds een werkzaam begrip, stellen Mary Stewart van OMD Europe en Michaela Bergenthal van Sony Europe. De Japanse electronicagigant werkte in Europa al jaren met segmenten van consumenten, maar doorgaans op basis van een landenindeling. Nu wilde Sony Europe een segmentatie van de Europese markt. Er werd een matrix opgesteld, langs twee assen: informatiezoekers versus passieve consumenten, en leiders versus volgers.

related partner content for mobile comes here

In de vier kwadranten ontstonden, na uitgebreid onderzoek in diverse Europese landen, acht segmenten. Zo zijn er de ‘brand explorers’, consumenten die onafhankelijk zijn, graag nieuwe producten uitproberen, flinke netwerken hebben, en actief in het leven staan. Een voor Sony interessant maar kritisch segment, dat snel door al te juichende reclameboodschappen heen prikt. De ‘passieven’ daarentegen volgen de meute, hebben geen eigen mening, maar staan ook niet al te kritisch tegenover nieuwe producten. Als iedereen een dvd-speler heeft gekocht, kopen zij ‘m ook. De ’goede burgers’ zitten hier een beetje tussenin. De sociale hoeksteen van de samenleving, familieziek, niet al te kritisch, maar wel gespitst op nieuwe dingen.

Nog een paar segmentatietips tot slot: hou het simpel, definieer de segmenten zo kort als mogelijk, in woord en beeld, en ga niet al te gedetailleerd te werk.
Bron: Admap

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in