Albert Heijn maakt 2000 producten goedkoper


De producten worden tussen de 5 en 40 procent goedkoper. Het gaat onder meer om chips, bier, tomatenketchup en chocoladevlokken van bekende merken. Albert Heijn heeft sinds het begin van de prijzenslag meer dan 5000 producten blijvend in prijs verlaagd. Dat is ruim een kwart van het assortiment. De prijsverlagingen betreffen onder andere Coca-Cola dat in de 1,5 literverpakking van 0,95 euro naar 0,93 euro gaat. Heineken (24 flesjes) kost voortaan 8,89 euro (was 8,99). De forse verlagingen zitten onder andere bij de douchecrème van Dove, die bijna 1,50 euro in prijs wordt verlaagd.
Volgens directievoorzitter Dick Boer kregen de winkels afgelopen jaar 250.000 extra klanten over de vloer en zijn de verkochte volumes 4 procent gestegen. ‘Als we meer producten verkopen kunnen we tegen betere condities goedkoper inkopen’, liet Boer in een verklaring weten. Het einde van de prijzenslag is nog lang niet in zicht, stelt Boer. Hij verwacht dat de oorlog tot zeker 2006 aanhoudt. Als concurrenten reageren op de prijsverlaging van Albert Heijn, zal de supermarktketen wederom artikelen goedkoper maken.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSOnderzoeksbureau GfK denkt dat de omzet van de Nederlandse supermarkten dit jaar lager zal uitkomen dan over 2003. De inkomsten liggen tot nu toe zo'n 0,3 procent lager dan vorig jaar. Klanten geven per winkelbezoek minder geld uit. Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek bleek dat de supermarktomzet in het derde kwartaal bijna 2 procent is gedaald. Afgelopen zomer zette Albert Heijn een nieuw wapen in. De supermarktketen verlaagde toen ruim duizend huismerkproducten in prijs. Deze stap luidde een nieuwe fase in de prijzenoorlog in, omdat deze zich tot die tijd alleen op topmerken richtte.
In de Volkskrant legt Boer nog uit dat hij niets begrijpt van de acties van de concurrentie: ‘Het is eigenlijk te gek voor woorden dat de concurrentie maar één ding doet: goedkoper proberen te blijven dan AH. (..) Dat zegt iets over de onmacht om andere middelen in te zetten. Een supermarkt run je niet alleen op prijs.’Boer zegt dat hij wil eindigen met de prijsstrijd als AH weer midden in de markt zit. ‘Er moeten zo’n twee, drie ketens boven ons zitten qua prijs.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid