Overslaan en naar de inhoud gaan

Albert Heijn maakt 2000 producten goedkoper

Albert Heijn heeft afgelopen zaterdag de prijzen van 2000 artikelen verlaagd. Het concern zei vrijdag nog tegen het ANP, dat het de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De producten worden tussen de 5 en 40 procent goedkoper. Het gaat onder meer om chips, bier, tomatenketchup en chocoladevlokken van bekende merken. Albert Heijn heeft sinds het begin van de prijzenslag meer dan 5000 producten blijvend in prijs verlaagd. Dat is ruim een kwart van het assortiment. De prijsverlagingen betreffen onder andere Coca-Cola dat in de 1,5 literverpakking van 0,95 euro naar 0,93 euro gaat. Heineken (24 flesjes) kost voortaan 8,89 euro (was 8,99). De forse verlagingen zitten onder andere bij de douchecrème van Dove, die bijna 1,50 euro in prijs wordt verlaagd.

related partner content for mobile comes here

Volgens directievoorzitter Dick Boer kregen de winkels afgelopen jaar 250.000 extra klanten over de vloer en zijn de verkochte volumes 4 procent gestegen. ‘Als we meer producten verkopen kunnen we tegen betere condities goedkoper inkopen’, liet Boer in een verklaring weten. Het einde van de prijzenslag is nog lang niet in zicht, stelt Boer. Hij verwacht dat de oorlog tot zeker 2006 aanhoudt. Als concurrenten reageren op de prijsverlaging van Albert Heijn, zal de supermarktketen wederom artikelen goedkoper maken.

Onderzoeksbureau GfK denkt dat de omzet van de Nederlandse supermarkten dit jaar lager zal uitkomen dan over 2003. De inkomsten liggen tot nu toe zo'n 0,3 procent lager dan vorig jaar. Klanten geven per winkelbezoek minder geld uit. Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek bleek dat de supermarktomzet in het derde kwartaal bijna 2 procent is gedaald. Afgelopen zomer zette Albert Heijn een nieuw wapen in. De supermarktketen verlaagde toen ruim duizend huismerkproducten in prijs. Deze stap luidde een nieuwe fase in de prijzenoorlog in, omdat deze zich tot die tijd alleen op topmerken richtte.

In de Volkskrant legt Boer nog uit dat hij niets begrijpt van de acties van de concurrentie: ‘Het is eigenlijk te gek voor woorden dat de concurrentie maar één ding doet: goedkoper proberen te blijven dan AH. (..) Dat zegt iets over de onmacht om andere middelen in te zetten. Een supermarkt run je niet alleen op prijs.’Boer zegt dat hij wil eindigen met de prijsstrijd als AH weer midden in de markt zit. ‘Er moeten zo’n twee, drie ketens boven ons zitten qua prijs.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in