Overslaan en naar de inhoud gaan

“Sinterklaas neemt verlanglijstje te serieus

Ouders nemen het Sinterklaas-verlanglijstje van hun kinderen veel te serieus. Kinderen vinden het juist leuk om verrast te worden door de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat concludeert kinder- en jongerencommunicatiebureau Keesie na onderzoek naar de beleving van het Sinterklaasfeest door kinderen en ouders. Het bureau zegt dat ouders ‘niet langer slaafs de verlanglijstjes van hun kinderen hoeven af te werken om zich zo een speelbal van platte commercie te voelen’. In opdracht van Keesie werden veertig kinderen in de leeftijd van 5 tot 10 jaar en ouders onderworpen aan een uitgebreid Sinterklaas-diepteinterview. Keesie liet het onderzoek uitvoeren door onderzoeks- en trendwatchbureau SARV International uit Hilversum.

related partner content for mobile comes here

Het gaat kinderen niet om het krijgen van grote cadeaus, maar om de gezelligheid, de spanning en de verrassing. Zo vinden kinderen tien kleine cadeautjes leuker dan twee grote cadeaus. Ook vinden zij het veel leuker te worden verrast met cadeaus waar zij niet om hebben gevraagd.

Keesie gelooft dat 'decommercialisering' van Sinterklaas - hoe tegenstrijdig dat ook klinkt - juist goed is voor de commercie, maar dan in bredere zin. 'Sinterklaas is hét moment om kinderen onverwacht in aanraking te brengen met nieuwe thema's en productcategorieën waardoor meer verschillende soorten bedrijven het hele jaar aan bod zullen komen. Door decommercialisering van Sinterklaas zou de omzet van alle bedrijven tezamen - op jaarbasis dus - zelfs kunnen groeien', vermoedt Bas Westerweel van Keesie.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in