Overslaan en naar de inhoud gaan

PVV- Hún Brussel, óns Nederland

De campagne is begonnen en dat zullen we weten ook. Hoe sterk zijn de slogans? En redden ze het met alleen de poster of heb je de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De PVV kun je veel verwijten, maar niet dat ze onduidelijk zijn. Ook dit jaar niet. De slogan van de PVV is: “Hún Brussel, óns Nederland”. De tegenstelling is kraakhelder. Europa is niet van ons, Henk en Ingrid, maar van een “niet gekozen, politieke elite uit Brussel en de grachtengordel”. Daarmee maakt de PVV Europa direct tot het hoofdthema van de campagne. De accenten en het cursieve ‘Hun’ en ‘ons’ zijn de accenten die de tegenstelling zo krachtig maken. Het is geen wens maar een opdracht. Zoals bij de meeste boodschappen van de PVV lijkt nuance en twijfel niet te bestaan. Bij een leus of kernboodschap in campagnetijd is dit ook het meest overtuigend. In combinatie met het beeld is de poster ijzersterk. Geert Wilders als de sterke leider op de poster met op de achtergrond de Nederlandse vlag. Hiermee versterkt het beeld de tekst en vice versa.

related partner content for mobile comes here

De campagnefilm is de meest heldere boodschap door de partijleider zelf verteld: Nederland uit de Euro en weg uit Europa. Geert Wilders knalt er zelf direct in: “laat u niets wijsmaken, deze verkiezingen gaan maar over één ding”. Om daarna beelden te zien van het Europees Parlement, de Europese vlag, met op de achtergrond onheilspellende klassieke koormuziek. Want de PVV heeft het wel begrepen. Daarna een indrukwekkende reeks: de pensioenen, Griekenland, de forenzentaks, het ligt allemaal aan Brussel. De meest eenzijdige en ongenuanceerde boodschap van alle partijen. Maar wel duidelijk.

Donatello Piras is hoofdtrainer en gespreksleider bij het Nederlands Debat Instituut. Hij volgt de verkiezingscampagne op de voet en publiceert regelmatig over de campagne en de debatten.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in