Overslaan en naar de inhoud gaan

Protest tegen PRO-test

De Provinciale Statenverkiezingen staan weer voor de deur. Voor het kabinet Rutte een test om te zien of er draagvlak is voor…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Wat is er aan de hand?
Het kledingmerk , maker van vooral boardkleding voor jongeren, is namelijk niet blij met de nieuwe campagne van de voor de Provinciale Statenverkiezingen. Een campagne die in het teken staat van Pro-test. Het bezwaar van Protest zal niet zo zeer liggen in het gebruik van het woord “protest”, maar heeft vooral te maken met het feit dat de SP in haar verkiezingskrant een actie heeft aangekondigd waarbij deelnemers kans maken op een surfshort van het merk Protest.

Protest wil dat de SP stopt met de actie, omdat deze direct een associatie maakt met het merk. De politieke partij heeft hiervoor geen toestemming gevraagd en maakt, zo laat Protest weten “schaamteloos gebruik van het merk”. Protest is van mening dat de partij hiermee bovendien suggereert dat het merk de campagne ondersteunt. Het merk Protest onderneemt zelfs juridische stappen om de actie stop te zetten.

Hoe nu verder?

Juridisch gezien is het echter niet eenvoudig om stappen te ondernemen tegen een partij (en een campagne) die een sufshort van jouw merk weggeeft. Immers, de SP heeft, naar ik vermoed, de kleding regulier gekocht en heeft besloten die weg te geven. Vanuit het merkenrecht zijn er relatief weinig mogelijkheden om hier tegen op te treden. Als de shorts origineel zijn en gewoon zijn gekocht dan is het merkenrecht uitgeput. Een andere insteek zou zijn om de SP op basis van een onrechtmatige daad aansprakelijk te stellen voor eventuele reputatieschade. Ook dit lijkt op basis van eerdere uitspraken geen eenvoudige klus. Het feit dat Protest niet geassocieerd wil worden met de SP lijkt inmiddels duidelijk, maar de vraag is of Protest echte reputatieschade heeft opgelopen?!
In tegendeel misschien. Inmiddels heeft het bericht breed uit in het nieuws gestaan. Het merk Protest staat in de belangstelling en genereert dus veel extra aandacht. En wat is er nu mooier dan dat jouw merk gratis in het nieuws komt. Een beter vehicle om meer naamsbekendheid te krijgen is er waarschijnlijk niet.

Theo Visser -
Volg

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in