10 jaar Senseo: Philips doet co-creatie met merkfans


Philips is niet vanuit zichzelf op het idee gekomen om via co-creatie met consumenten aan de gang te gaan.
Partner in het Senseo-gebeuren Douwe Egberts (Sara Lee) bracht de Philips-marketeers op het idee.
Senior manager marketing Koffie bij Philips Offer van der Heijde: ‘Het co-creatietraject voor een nieuwe koffiepad van Douwe Egberts met lezers van vrouwenblad Libelle in 2010 heeft ons op het idee gebracht’.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSSanoma, uitgever van Libelle, berichtte bij bekendmaking van de winnende pad, Senseo Bio Selection, in september 2010 dat de co-creatie positieve resultaten voor Senseo opleverde. ‘Er is een stijging in spontane merkbekendheid en het gebruik van Senseo, een grotere betrokkenheid bij Senseo en een positievere houding ten opzichte van het merk.’
Goed voorbeeld doet dus volgen.
Via www.facebook.com/SENSEOnl werden de merkfans opgeroepen mee te doen aan een wedstrijd om het design voor de gelimiteerde Senseo te ontwikkelen.
Babette Keizer van Philips Design: ‘Facebook wordt ingezet vanwege de voortdurende conversatie die op dit platform plaatsvindt.’ De doelgroep van Senseo blijkt zeer actief op Facebook te zijn, dus daar haken Philips en Douwe Egberts graag bij aan.
De Senseo-Facebook pagina moet de band tussen merk en consument versterken. Het co-creatietraject is er één onderdeel van.
Vier van deze merkfans, Anniek Olsder, Kristophe Haak, Tamara van der Vos en Che Eyzenbach, (allen hebben een design-achtergrond) kwamen op Facebook met zulke goede ideeën op de proppen, dat ze werden uitgenodigd om met Philips Design verder te denken over een design voor de jubileum-Senseo.
In december kwamen ze bijeen met de designers en Senseo-marketeers en brainstormden over mogelijke ontwerpen. Ze gingen aan de gang met behulp van door Philips Design diverse gespotte trends. Er waren 65 voorstellen. De ontwerpen werden aan de muur gehangen en door middel van het plakken van stickertjes werden de populairste designs gekozen. Met de 15 gekozen designvoorstellen ging Philips Design aan de slag om digitale versies te maken. Eén design viel af omdat het écht te ver van het beeld dat Philips van de Senseo heeft, afstond.
Zo is er een beperking aan het kleurgebruik, Philips heeft een x-aantal kleuren waaruit gekozen kan worden. Ook wat betreft design moet er rekening geworden met voorwaarden die Philips stelt. Zo moet de merknaam duidelijk op de Senseo te zien blijven, ‘Philips’ en ‘Senseo’ dienen vrijstand te blijven.
Bij het kiezen van de trend en het bijpassende motief werd gekeken of het bij de inrichting (van de keuken) past, maar er werd ook vanaf geweken met bijvoorbeeld de trend ‘Gaga Graphix’ waar mode en kleding de trend bepalen.
Vanaf 31 januari stemmen
Vorige week werden de vier opnieuw gevraagd om bij Philips langs te komen om uit die 14 digitale voorstellen vijf ‘genomineerden’ te selecteren. Het zijn deze vijf designs waarop consumenten vanaf 31 januari via Facebook kunnen stemmen. Het model met de meeste stemmen wordt in productie genomen en zal in de meeste DE-cafés en de Philips online shop als een Limited Edition Senseo koffiezetapparaat te koop zijn. Het is de bedoeling dat de Senseo in de tweede helft van maart te koop zal zijn. Normaal gesproken bestaat een gelimiteerde oplage uit 30 duizend stuks.
De ‘Senseo 10 year birthday edition’ zal in een nog beperktere oplage te koop zijn.
Offer van der Heijde: ‘We kunnen bij de verkiezing wellicht al snel zien welk ontwerp het populairst is. Als dat al snel duidelijk is, zullen we de productie op tijd waarschuwen welke gefabriceerd kan worden.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid