Overslaan en naar de inhoud gaan

Profielen, persona’s en productmarketing

Een paar weken geleden vond ik een recent onderzoek van Frank Long van het National College of Art and Design in Dublin naar de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Productmarketing is in mijn visie de vertegenwoordiger van de markt binnen de organisatie. Het is onze taak de organisatie inzicht te geven in de behoeften en verwachtingen van onze klanten en niet-klanten. Een verantwoordelijkheid die we vaak vergeten. In veel organisaties is het vaak niet eens duidelijk wie er voor moet zorgen dat de hele organisatie een eenduidig beeld heeft van de markt- en klantbehoeften. Met als gevolg dat de verwijten heen en weer vliegen tussen verkoop, communicatie en productontwikkeling.

related partner content for mobile comes here

Ook op Molblog wordt veel meer aandacht gegeven aan externe communicatie dan aan interne communicatie. Terwijl marktgericht ondernemen toch iets is dat je met de hele organisatie doet en niet alleen met een klein groepje vakidioten zoals wij. Ik wil daarom een lans breken voor meer aandacht voor productmarketing, interne communicatie en het gebruik van persona’s.

Vaak gebruiken we klantprofielen om een doelgroep te beschrijven. De meeste klantprofielen zijn echter te abstract voor een gemiddelde productontwikkelaar, communicatiemedewerker of verkoper. In een business to business omgeving zijn klantprofielen soms zelfs niet meer dan een generieke functie- of rolaanduiding zoals: de inkoper, de beslisser, de directeur, de CEO, de CFO, de verkoper of de medewerker.

Een doorsnee communicatiemedewerker of productontwikkelaar spreekt echter zelden een CEO, CFO, directeur of inkoper en kan zich dus moeilijk een voorstelling maken van zijn of haar behoeften en -verwachtingen op basis van dit soort aanduidingen. Het is daarom verstandig om klantprofielen aan te vullen met persona’s. Bij deze methodiek wordt een profiel uitgewerkt als een virtuele persoon. Een persona wordt zo realistisch mogelijk vormgegeven in termen achtergrond, opleiding, thuissituatie, interesses, behoeften, biografie, voorkeuren, etc. en vaak zelfs een foto. Op deze manier krijgt de klant een gezicht.

Persona’s zijn een jaar of tien geleden als ontwerpmethodiek populair gemaakt door Alan Cooper in zijn boek “" title="The Inmates are Running the Asylum">The Inmates are Running the Asylum” uit 1999, en worden bijvoorbeeld veel gebruikt door Microsoft. John Pruitt en Jonathan Grudin, beiden van Microsoft, geven hierover uitleg in hun publicatie “”.

De afgelopen tien jaar is er veel discussie geweest over het nut en noodzaak van persona’s. Sceptici betogen dat er geen wetenschappelijk bewijs is en wijzen op het risico dat de methode kan leiden tot minder direct klantcontact. Ik ben daarom blij met het onderzoek van Long. In zijn onderzoeksverslag met de titel “” concludeert Long:

Personas strengthen the focus on the end user, their tasks, goals and motivation. Personas make the needs of the end-user more explicit and thereby can direct decision-making within design teams more towards those needs. Furthermore, the study suggests that using personas can improve communication between teams and facilitate more constructive and user-focused design discussion.

Long’s onderzoek laat zelfs zien dat het gebruik van een echte foto bij een profiel effectiever is dan een tekening en dat het gebruik van een getekend storyboard beter werkt dan een schriftelijke beschrijving van de klantproblematiek. Hoewel het onderzoek van Long zich primair richt op de voordelen van persona’s bij het ontwerpen van producten zijn de bevindingen goed toepasbaar op productmarketing. Het is immers onze rol om de organisatie te helpen bij het begrijpen van de markt en onze klanten.

Sterker nog, de invloed van marketing meer bepaald wordt door ons vermogen om de organisatie te helpen innovatieve producten en diensten te ontwikkelen dan door ons vermogen om creatieve communicatiecampagnes te ontwikkelen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in