Postbus 51-campagnes onveranderd goed gewaardeerd
In voorlichtingscampagnes behoren kennis- en informatieoverdracht tot de belangrijkste doelstellingen. Het gemiddelde gerealiseerde kenniseffect was in 2005 hoger dan in 2004. De kwaliteit van Postbus 51-campagnes in termen van communicatieve kracht (herkenning, herinnering, boodschapoverdracht en waardering) is in 2005 zo goed als gelijk aan 2004.
In 2005 neemt het campagnebereik (op basis van herkenning van de uitingen) licht af van 90% naar 87% en stabiliseert de campagneherinnering zich op het hoge niveau van 55%. Met name de herkenning van televisiespots blijkt in de periode 2003-2005 afgenomen te zijn. Volgens het ministerie komt dit door het veranderende medialandschap en de veranderende rol van televisie daarin.
De Postbus 51-campagnes weten in 2005 nog steeds een goed mediabereik te realiseren tegen een kostenefficiënte inkoop. In 2005 werden in totaal 31 Postbus 51-campagnes gevoerd door 11 ministeries. De mediabestedingen aan Postbus 51- campagnes zijn (na twee jaren van daling) in 2005 toegenomen van gemiddeld € 431.109 per campagne in 2004 naar € 610.086 in 2005. De stijging van de mediabestedingen wordt niet veroorzaakt door hogere kosten voor Postbus 51-programmazendtijd, maar door hogere additionele mediabestedingen. In 2005 heeft de rijksoverheid een aantal zeer grote publiekscampagnes gevoerd over ingrijpende veranderingen voor de burger, zoals de nieuwe zorgverzekeringswet, de introductie van toeslagen en de verandering van WAO naar WIA.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid