Overslaan en naar de inhoud gaan

Cannes: 4 Film Leeuwen en Goud voor jonge creatieven

Op het 53ste International Advertising Festival in Cannes heeft Nederland met in totaal 14 Leeuwen een goed figuur geslagen. De twee…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Onder een daverend applaus namen Roos de Kok (Cygnus X-3, foto links) en Liat Azulay (Euro RSCG) zaterdag het enige Nederlandse Goud in ontvangst op het podium van het Palais des Festivals in Cannes. Het duo won de Gouden Leeuw in de Young Creatives Competition voor een commercial die ze moesten maken ter promotie van Cannes als vakantiebestemming voor zakenmensen.

related partner content for mobile comes here

De vier Film Leeuwen kwamen voort uit 24 nominaties. Er was twee keer Zilver voor 180 Amsterdam en twee keer Brons voor DDB Amsterdam.
De twee Zilveren Leeuwen kreeg 180 voor de campagnes ‘Equipo’/’Partido’ (regie: Ivan Zacharias/ Stink London) voor Adidas en voor de landenwedstrijden in de +10-campagne (regie: James Brown/Stink London).

DDB Amsterdam, dat maar liefst 10 van de 24 Nederlandse film-nominaties had, kreeg Brons voor de Volkswagen Polo GTI-campagne met de commercials ‘Weg vragen‘/’Benzinestation’/’Parkeren’ (regie: Diederik van Rooijen/25FPS) en Brons voor ‘Kaplaarzen’ van McDonald’s (regie: Bart Timmer/Czar.nl).

‘We hebben zo’n vijfduizend commercials bekeken in de afgelopen vijf dagen,’ zei juryvoorzitter David Droga op het podium terwijl hij De Kok en Azulay lauwerde: ‘en van die vijfduizend films had het gros een veel hoger budget dan jullie en een simpelere briefing. Jullie mogen heel, heel trots zijn op deze prestatie.’ De jury beoordeelde de films van tien Young Creative teams. De films moesten worden gemaakt met een multimediale Nokia N93 en binnen 72 uur.

De Film Grand Prix ging naar ‘noitulovE’ ‒ de omgekeerde evolutie ‒ van Guinness van Abbott Mead Vickers/BBDO Londen, regie: Danny Kleinman/Kleinman Productions London. Runner-ups waren ‘Big Ad’ voor Carlton Draught Beer van George Patterson Y&R Melbourne (regie: Paul Middleditch/Plaza Films Sydney) en ‘Balls’ voor Sony Bravia LCD TV van Fallon London (regie: Nicolai Fugslig/MJZ London).

De Titanium Leeuw ging naar de Japanse Design Barcode-case. De discussie die hierover is gevoerd in de jury en met de verzamelde vakpers tijdens de persconferentie van afgelopen zaterdag in Cannes, is na te lezen op adfoblog.nl onder het kopje ‘Cannes: discutabele winnaar Titanium’. TBWA/Parijs werd Bureau van het Jaar, productiemaatschappij MJZ, USA kreeg de Palme d’Or en Adidas werd bekroond tot Adverteerder van het Jaar.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in