Cannes: 4 Film Leeuwen en Goud voor jonge creatieven
Onder een daverend applaus namen Roos de Kok (Cygnus X-3, foto links) en Liat Azulay (Euro RSCG) zaterdag het enige Nederlandse Goud in ontvangst op het podium van het Palais des Festivals in Cannes. Het duo won de Gouden Leeuw in de Young Creatives Competition voor een commercial die ze moesten maken ter promotie van Cannes als vakantiebestemming voor zakenmensen.
De vier Film Leeuwen kwamen voort uit 24 nominaties. Er was twee keer Zilver voor 180 Amsterdam en twee keer Brons voor DDB Amsterdam.
De twee Zilveren Leeuwen kreeg 180 voor de campagnes ‘Equipo’/’Partido’ (regie: Ivan Zacharias/ Stink London) voor Adidas en voor de landenwedstrijden in de +10-campagne (regie: James Brown/Stink London).
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaDDB Amsterdam, dat maar liefst 10 van de 24 Nederlandse film-nominaties had, kreeg Brons voor de Volkswagen Polo GTI-campagne met de commercials ‘Weg vragen‘/’Benzinestation’/’Parkeren’ (regie: Diederik van Rooijen/25FPS) en Brons voor ‘Kaplaarzen’ van McDonald’s (regie: Bart Timmer/Czar.nl).
‘We hebben zo’n vijfduizend commercials bekeken in de afgelopen vijf dagen,’ zei juryvoorzitter David Droga op het podium terwijl hij De Kok en Azulay lauwerde: ‘en van die vijfduizend films had het gros een veel hoger budget dan jullie en een simpelere briefing. Jullie mogen heel, heel trots zijn op deze prestatie.’ De jury beoordeelde de films van tien Young Creative teams. De films moesten worden gemaakt met een multimediale Nokia N93 en binnen 72 uur.
De Film Grand Prix ging naar ‘noitulovE’ ‒ de omgekeerde evolutie ‒ van Guinness van Abbott Mead Vickers/BBDO Londen, regie: Danny Kleinman/Kleinman Productions London. Runner-ups waren ‘Big Ad’ voor Carlton Draught Beer van George Patterson Y&R Melbourne (regie: Paul Middleditch/Plaza Films Sydney) en ‘Balls’ voor Sony Bravia LCD TV van Fallon London (regie: Nicolai Fugslig/MJZ London).
De Titanium Leeuw ging naar de Japanse Design Barcode-case. De discussie die hierover is gevoerd in de jury en met de verzamelde vakpers tijdens de persconferentie van afgelopen zaterdag in Cannes, is na te lezen op adfoblog.nl onder het kopje ‘Cannes: discutabele winnaar Titanium’. TBWA/Parijs werd Bureau van het Jaar, productiemaatschappij MJZ, USA kreeg de Palme d’Or en Adidas werd bekroond tot Adverteerder van het Jaar.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid