Plastic Held
Afvalscheiding in Nederland is een nieuwe weg ingeslagen: eind 2012 moet 42% van al het Nederlandse plastic verpakkingsafval efficiënt worden gerecycled. Met de campagne Plastic Heroes wordt dit gecommuniceerd.
In de campagne staat een oranje plastic mannetje (hij luistert naar de naam Plastic Hero) centraal. De eerste week van de campagne dook het onooglijke mannetje op met de schijnbaar teasende tekst ‘Ik zit in je…’ Vervolgens moet de Plastic Hero ons allen overhalen om plastic verpakkingsafval apart in te leveren. Het bijbehorende credo is ‘Plastic afval kun je beter scheiden’.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaHet voornaamste doel van de breed opgezette campagne is bewustwording. Met het oranje mannetje moet dat op een speelse manier gerealiseerd worden.
De campagne komt nogal rommelig over. Het mannetje lijkt onaf en de uitingen zijn weinig creatief en doen zelfs wat goedkoop aan. De website bevat bovendien wat fouten, zowel in de teksten als in betrouwbaarheid van de informatie.
Op de website plasticheroes.nl staat bijvoorbeeld in de header een foto van Rotterdam. Dit is opvallend, aangezien er in Rotterdam nog geen plastic apart ingezameld wordt.
De grootste misser is wel dat de afzender totaal onduidelijk is. Wie wil graag dat we plastic apart inzamelen? Het blijken de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en het Verpakkend Bedrijfsleven/Stichting Nedvang te zijn.
Door de uitstraling van de campagne en de onduidelijkheid betreft de afzender zou je bijna vermoeden dat het om een slecht geslaagde 1 april zou kunnen zijn. Wel een hele dure…
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid