Overslaan en naar de inhoud gaan

Plasterk: omroepsysteem moet vernieuwen

Het huidige omroepbestel moet de komende jaren veranderen, mede door ander kijkgedrag en nieuwe technieken.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat zegt minister Ronald Plasterk (Media) in een zaterdag gepubliceerd interview met Het Parool. Volgend jaar begint de publieke omroep aan een nieuwe concessieperiode van vijf jaar. De bewindsman verwacht dat er na die periode veel gaat veranderen.

related partner content for mobile comes here

Plasterk voert nu verkennende gesprekken NPO-voorzitter Henk Hagoort over wat er vanaf 2016 moet gebeuren. 'We zijn met een evaluatie bezig over hoe we de omroep gaan inrichten nadat de volgende ronde van vijf jaar voorbij is', licht de minister toe. 'De techniek krijgt grote invloed op het kijkgedrag. De conversie van tv en internet zit er echt aan te komen.'

Volgens Plasterk speelt de programmering nu nog een grote rol. 'De netmanagers werken secuur aan uitzendschema's die de kijkers verleiden ook af te stemmen op programma's die ze niet spontaan aanzetten. Er zit een zorgvuldige opbouw in de televisieavond. Die situatie verandert als kijkers in de toekomst met de nieuwe technieken zelf een tv-avond kunnen samenstellen.'

Plasterk is van plan bij het debat over de toekomst van de omroep ook commerciële zenders uit te nodigen. Hij belooft dat de gesprekken over het nieuwe omroepsysteem 'zeer pittig' zullen worden, zowel binnen de politiek als de omroep.

Plasterk moet de eventuele veranderingen aan het omroepsysteem nu aan de orde stellen met het oog op de Tweede Kamerverkiezingen van 2011.

Bron: Het Parool/ANP.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in