Paul Everts (mobile startup Plot): “We brengen de klant weer in de winkel”


Hoe zijn jullie op het Plot-idee gekomen?
Paul Everts: “Het is ontstaan in de kroeg, zoals alle goede ideeën. Ik zat samen met medeoprichters Menno Kolkert en Dirk Louwers een biertje te drinken. We fantaseerden over het feit dat je eigenlijk op de hoogte gehouden wilt worden van alle dingen in jouw omgeving die interessant voor je zijn. Het viel ons op dat er met de toenmalige techniek al veel meer mogelijk was dan dat er op dat moment benut werd en hier zagen we een interessante kans. Van het één is het andere gekomen en zijn we op het Location Based Marketing idee gekomen. Wanneer er een interessante aanbieding of actie in de buurt is krijg je daar alerts van, maar eigenlijk is het allemaal 2,5 jaar geleden in die kroeg ontstaan.
Foursquare is de meest bekende location based service, maar is tot op heden nog geen groot succes. Het Nederlandse Feest.je heeft er zelfs de brui aangegeven. Waarom zal Plot wel een succes worden?
Paul Everts: “Het grote verschil is dat wij geen platform zijn. We zijn zelf niet bezig om een kritieke massa te bereiken. Plot is een tool, die uniek is en geïntegreerd kan worden in bestaande apps. Da’s een hele andere invalshoek. Partijen die al een succesvolle app hebben kunnen ons inzetten om nog succesvoller te worden. “
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Plot lijkt een hele eenvoudige tool. Kunnen partijen dit niet zelf ontwikkelen?
Paul Everts: “Wanneer ze daar enorm veel tijd en geld in willen investeren en goede native iOS- en Androiddevelopers kunnen vinden met ervaring op het gebied van location based services hebben ze een kans. Het is echter een hele lastige tak van sport om dit goed te doen, waar ons developmentteam zich de afgelopen 2,5 in heeft gespecialiseerd. Wij hebben een stabiele dienst weten te ontwikkelen, die door ons unieke algoritme bijna geen batterij gebruikt maar wel heel nauwkeurig is. Dit algoritme is tot stand gekomen met honderden uren testen, waarbij we letterlijk stad en land zijn afgelopen om onze service te verbeteren. Het mooie van ons algoritme, en dus van onze service, is dat deze altijd actief blijft, zelfs als een gebruiker de app ‘gekilled’ heeft.
Zijn er geen bestaande technieken om dit te bereiken?
Paul Everts: “Er zijn standaard API’s, zoals Apple’s GeoFencing. Deze bleek echter niet goed toepasbaar op de usecase van Location Based Marketing. Zo kunnen er slechts 20 locaties worden ingevoerd, veel te weinig voor de meeste retailketens. Daarnaast zijn er issues op het gebied van betrouwbaarheid en nauwkeurigheid, elementen die wij erg belangrijk vinden. We zien namelijk een scherpe toename van de conversie wanneer gebruikers een bericht ontvangen als ze letterlijk langs een winkel lopen. Dit is met standaard technieken niet realiseerbaar. Daarnaast bieden de huidige technieken geen inzicht in locatiedata van de gebruikers. Dit alles heeft ons doen besluiten om de techniek van de grond af aan op te bouwen. Dit geeft ons nu bijvoorbeeld de mogelijkheid om geanonimiseerde locatie data beschikbaar te stellen door middel van onder andere een heatmap. Hierdoor kunnen we voor retailers inzichtelijk maken waar hun gebruikers vandaan komen en wanneer deze in buurt zijn van hun winkels etc.”
Hoe kan een retailer jullie het best inzetten?
Paul Everts: “Je kunt per vestiging een bericht invoeren met een specifieke aanbieding maar uiteraard is het ook mogelijk om bij alle vestigingen eenzelfde bericht te sturen. Per vestiging zijn tevens de openingstijden in te stellen zodat consumenten alleen location alerts ontvangen als de winkel waar ze langslopen ook echt open is. In feite kunnen retailers allerlei differentiaties aan location alerts hangen. Wanneer het warm is kunnen ze naar app gebruikers in de buurt een wit bier of ijs aanbieding sturen en wanneer het regent een aanbieding voor warme chocolademelk. Het kan een mobile coupon zijn voor mensen die in de buurt komen van een McDonalds, maar ook een alert van de Bijenkorf op het moment dat er een modeshow gaande is in de vestiging waar de gebruiker net langs loopt.
Jullie hebben al ook al wat pilotcampagnes opgezet. Wat zijn de cijfers tot nu toe?
Paul Everts: “We hebben voor een groot aantal merken reeds Plot campagnes opgezet en de gemiddelde CTR op onze pushberichten is 12%. Bij fastfoodketens als Febo, McDonalds en Domino’s Pizza halen we zelfs een CTR van 16%. Dit is astronomisch hoog in vergelijking met mobile display campagnes die gemiddelde CTR’s halen van 0,01% tot 1%. Bij een kapsalon keten bemerkte we wel dat de CTR inzakte. Je ziet dat hier dat veel consumenten hun vaste kapper hebben en niet zomaar een kapper inlopen door een location alert. Op deze manier doen we veel ervaring op op het vlak van Location Based Marketing en kunnen hierdoor retailers adviseren bij het inzetten ervan.
Lees het gehele interview op MobileMarketing.nl
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid