Oxxio: een led-lamp voor je telefoonnummer
Energieleverancier Oxxio wilde vijf jaar geleden de energiemarkt openbreken. Omdat het toen nog de enige partij was, en er onder consumenten weinig switchbereidheid was, werd toen vooral gekozen voor pushmarketing, veelal in de vorm van telesales.
Dat werkte, maar nu heeft Oxxio te maken met een veranderde situatie. Er zijn meerdere nieuwe aanbieders, daardoor veel keuzevrijheid, en consumenten zijn gewend geraakt aan het idee dat je gewoon kunt overstappen als je niet tevreden bent. Zelfs de Consumentenbond communiceert naar de leden om toch maar vooral lekker over te stappen, wanneer het de beste energiepakketten vergelijkt. De trend is dus gezet.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaDe nieuwe situatie vraagt om andere marketing, aldus Frank Schmid, Oxxio’s manager marketing en sales voor de consumentenmarkt. ‘Consumenten die in het begin overstapten, behoren tot een groep mensen die niet bang zijn iets nieuws te proberen. Nu hebben aanbieders te maken met een groep die niet zomaar open staat voor verandering, zich eerst goed wil laten informeren maar ook op een andere manier bereikt wil worden, in ieder geval niet met een schreeuwerige boodschap.’
Oxxio komt daarom met een nieuwe strategie, waarbij het bedrijf in de jacht op leads letterlijk een stapje terug heeft gedaan. Schmid legt uit: ‘In het voorjaar zijn we begonnen met een nieuwe campagne, waarin we een pakket aanbieden dat zich aanpast aan je eigen situatie. Half augustus startten we met het vervolg, waarbij we een premium verbinden aan het in contact komen met de prospect. Dus niet aan het feit dat je overstapt. Juist om de dialoog op te zoeken met deze doelgroep, met klanten die rustig willen praten met adviseurs.’
De nieuwe aanpak leidde volgens Oxxio tot een enorme run op het 0800-nummer. Mensen konden op de site ook meedoen aan een verbruikstest. Dat resulteerde tot nu toe in 150.000 online tests, wat betekent dat Oxxio tussen de 2000 en 3000 telefonische opvolggesprekken per dag te verwerken heeft. Schmid: ‘De doelstelling was 7 keer lager dan dat we bereikt hebben, dus reken maar uit. Dit is de grootste knalcampagne die we sinds de start van Oxxio hebben meegemaakt.’
Schmid: ‘Het verschil met normaal is dat we 1 stap naar voren gaan zitten in het proces, en vervolgens proberen een goed aanbod te doen. We hopen hierdoor loyalere klanten te krijgen, waarbij de focus op dialoog ligt in plaats van push. Een goede propositie, een goed tarief, heldere uitleg en goede service zijn de sterkste drivers voor loyalty.’
Oxxio denkt ook aan bestaande klanten. Schmid: ‘Die krijgen voordeel door een lager tarief, maar we bieden ook allerlei manieren om energie te besparen en zo de kosten nog meer te drukken. Zoals energiebespaartips, bespaarproducten maar ook mobiele widgets.’
Oxxio pakt nu de lijst van de Consumentenbond aan voor een vervolg op de campagne. Het bedrijf staat met drie pakketten in de top10. Schmid: ‘Dat endorsement gaan we gebruiken in onze communicatie, denk dan vooral aan abri’s en televisie. En we zullen het beloningsmechanisme –belonen op contact- verder uitbreiden met het aanbieden van verschillende premiums.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid