Overslaan en naar de inhoud gaan

Overheid sluikt er op los

Drie voorbeelden.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

1. Piet Paulusma presenteert het weer terwijl er om hem heen mensen met een shirt staan van de integratiecampagne &. Kosten: 12.500 euro.

related partner content for mobile comes here

2. In de (slechte) Pimp-my-Ride spinoff De Grote Beurt op Veronica, geeft een autochtone Nederlander een allochtene Nederlander op als kandidaat. Kosten: onbekend, maar vast zo'n 12.500 euro.

3. Muziekgroep Blof (excuses, die o met een streepje kan ik niet vinden op m'n Mac) reist mbv NCDO af naar Bhutan. Kosten: 20.000 euro.

Het geld voor deze drie sponsoringen komt uit de zak van Den Haag. De ministeries sponsoren er op los op de Nederlandse TV. In totaal sponsorde het ministerie van Buitenlandse zaken 32 programma's het afgelopen jaar. Het past volledig in de trend van toenemende 'sluikreclame' op TV.

In de nrc.next van deze ochtend vinden we een interessant voorpagina-artikel over sluikreclame. Een groot deel van dit artikel staat . De regels voor publieke en commerciele omroepen staan wel in de krant, niet online. Maar ook zonder dat kadertje een interessant verhaal en een mooie krantencover.

Natuurlijk komen in het artikel ook adverteerders en experts aan het woord. Unilever over product placement: "Uiteindelijk bepaalt de redactie hoe producten in het programma verwerkt worden." Hmm, helemaal geloof ik dat niet.

RTL over rondvliegende deodorant en andere vormen van expliciete reclame: "Booming business. En uit onderzoek blijkt dat kijkers het niet irritant vinden." Juist.

Good-old Fred van Raaij tenslotte is bang dat de integriteit van de tv-makers ter discussie kan komen te staan. "Sommige mensen vragen zich af of sponsoring niet ten koste zal gaan van het artistieke product." Artistiek product? Ok, er zijn uitzonderingen, maar ik vraag me af of Dhr. Van Raaij nog wel eens TV kijkt....

En wat vinden wij? Kan dit allemaal? Op de site van nrc.next is een poll; Op dit moment stoort 68% zich aan al deze sluikreclame. Maarja, dat was nog maar bij 31 stemmen...

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in