Britten zetten de toon in internetreclame
Met volgens Group M 14 procent van de reclamebestedingen voor internet loopt Groot-Brittannië voor in de wereld. In 2006 al passeert Google tv-zender Channel 4 met reclame-inkomsten. En gezien het hoge percentage breedband doet Nederland het slecht met internetreclame.
Maar ook de Verenigde Staten stellen met verbazing vast dat de Britten leidend zijn in de overgang van bestedingen van traditionele naar nieuwe media. New York Times.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaNog in 2002 bleef Groot-Brittannië achter met 1,4 procent tegen de VS 2,5 procent, maar de VS blijven dit jaar rond de 6 procent voor internet. Volgens Yahoo-baas Terry Semel lopen de Britten zeker twee jaar vóór.
Een reden voor de Amerikaanse achterstand wordt gezocht in de gebrekkige nationale mediamarkt in de VS: veel kranten en tv-stations zijn lokaal of regionaal en de nationale marketingmarkt is dus ook beperkt.
Maar de belangrijkste oorzaak is gelegen in conservatisme van Amerikaanse marketeers. Die blijven veilig bij de tv, je weet wat je hebt. Van de top-50 adverteerders in de VS ging gemiddeld slechts 4 procent van hun budgetten naar internet (exclusief Google).Ze zijn, zeg maar, nog meer aan tv verslaafd dan hun kijkers.
In Engeland lopen financiële instellingen voorop met reclame op het web, met budgetten waarvan 30 tot 40 procent neer het web gaat. En zoekreclame doet het goed, met 56 procent van het totaal, tegen een kleine 43 procent in de VS.
En in Nederland? We zoeken het op?
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid