Overslaan en naar de inhoud gaan

Orgaandonorcampagne ‘druppel op de gloeiende plaat’

De grootscheepse mediacampagne dit voorjaar voor meer orgaandonoren levert uiteindelijk slechts vijf à zes nieuwe donors op. Er…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De Volkskrant meldt dat de eerste resultaten van de campagne zijn berekend door het NIGZ (Nationaal Instituut voor Gezondheidsbevordering en Ziektepreventie). Begin maart wees de Tweede Kamer de verplichte registratie van alle volwassenen als donor af. Er werd vervolgens toch een gigantische mediacampagne gestart, om mensen toch te overreden donor te worden. In mei kregen zes miljoen Nederlandse huishoudens een brief met de oproep zich als donor te melden. Deze actie werd begeleid door een avondvullend tv-programma op SBS6 en advertenties in dag- en weekbladen.

related partner content for mobile comes here

Er reageerden 360 duizend personen, maar daarvan staat de overgrote meerderheid al ingeschreven bij het Donorregister. Daarnaast laat 40 procent expliciet aantekenen dat zij geen donor wil zijn. Het mediaoffensief resulteert volgens het NIGZ in 130 duizend nieuwe potentiële donors. Een klein aantal zal daadwerkelijk een of meerdere organen afstaan.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in