Orgaandonorcampagne ‘druppel op de gloeiende plaat’


De Volkskrant meldt dat de eerste resultaten van de campagne zijn berekend door het NIGZ (Nationaal Instituut voor Gezondheidsbevordering en Ziektepreventie). Begin maart wees de Tweede Kamer de verplichte registratie van alle volwassenen als donor af. Er werd vervolgens toch een gigantische mediacampagne gestart, om mensen toch te overreden donor te worden. In mei kregen zes miljoen Nederlandse huishoudens een brief met de oproep zich als donor te melden. Deze actie werd begeleid door een avondvullend tv-programma op SBS6 en advertenties in dag- en weekbladen.
Er reageerden 360 duizend personen, maar daarvan staat de overgrote meerderheid al ingeschreven bij het Donorregister. Daarnaast laat 40 procent expliciet aantekenen dat zij geen donor wil zijn. Het mediaoffensief resulteert volgens het NIGZ in 130 duizend nieuwe potentiële donors. Een klein aantal zal daadwerkelijk een of meerdere organen afstaan.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid