Overslaan en naar de inhoud gaan

'Ontwikkelen nieuwe producten kampt met tegenstrijdige eisen'

Het managen en organiseren van een nieuwe productlijn in een bedrijf (een zogenaamd new business development project) stelt eisen die…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dit soort projecten vraagt aan de ene kant autonomie en flexibiliteit om nieuwe dingen uit te proberen en zo tot nieuwe kennisontwikkeling te komen.

related partner content for mobile comes here

Maar aan de andere kant is het ook goed om gebruik te maken van bestaande kennis en middelen in de onderneming. Dat stelt Henri Burgers in zijn proefschrift Managing Corporate Venturing.

Neem de ontwikkeling van de Smart. Het produceren van deze kleinere, relatief goedkopere auto is anders dan het ontwikkelen en produceren van grotere, duurdere auto's zoals de andere modellen van Mercedes. Ook de kopers van beide typen auto's verschillen en dat heeft gevolgen voor de marketing.

Maar tegelijkertijd haalt het Smart-project voordeel uit het uitgebreide dealernetwerk van Mercedes en de aanwezige technische competenties in het ontwikkelen en produceren van auto's.

Burgers onderzocht de conflicterende eisen in new business-developmentprojecten. Zo hebben de projecten meer succes als de manager een project autonomie geeft, maar ook de connecties tussen met andere delen van de organisatie in stand houdt.

Het project moet niet te dicht bij bestaande activiteiten geplaatst worden, omdat het dan onvoldoende vrijheid krijgt om een nieuwe business te ontwikkelen.

Maar het moet wel voldoende geïntegreerd zijn in de onderneming en de gedeelde strategische visie, om kennis en middelen tussen het project en andere delen van de onderneming te delen.

Sterke supporter
Ook toont Burgers aan dat er een belangrijk verschil zit tussen het ontwikkelen van technologische en marktkennis. De mate van projectautonomie en het tijdstip waarop projecten beëindigd moeten worden, moet worden aangepast aan de behoefte aan het ontwikkelen van nieuwe technologische en marktkennis.

Hoe meer dit gebeurt, des te groter is de kans op succesvolle commercialisering.

Tot slot kan het succes van het project vergroot worden door een sterke supporter in de organisatie voor het project of door een alliantie met een onderneming, die beschikt over kennis die complementair is aan de al aanwezige kennis binnen de onderneming.

Burgers promoveert op donderdag 9 oktober 2008 aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in