Onderzoek van de BVA: tv-commercials worden niet gezien


Naar het onderzoek van de BVA is lang uitgekeken en wordt door velen uit het tv-wereld gevreesd. Vandaag zijn de resultaten gepresenteerd. Het onderzoek is door MM&MO ontwikkeld en uitgevoerd in opdracht van een grote groep Nederlandse adverteerders samengebracht binnen de BVA. De belangrijkste uitkomst: minder dan 20 procent van de door adverteerders betaalde kijktijd wordt gezien. Alles wat lijkt op interessante content (bijvoorbeeld commercials als 'de Leeuw' van Centraal Beheer of 'de Tokkies' van Chello) worden vele malen beter bekeken dan minder likeable uitingen.
Er is gekeken naar wat mensen nu echt doen als er reclame op tv is. Van alles, blijkt nu, maar de reclames worden amper gezien. Als mensen tijdens commercials niet weg zijn om koffie te halen of te plassen, dan zitten ze voor de buis en doen iets anders. Zodra het gewenste programma weer begint keert de aandacht pas terug.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSMarketeers houden zich volgens Levi te veel bezig met wat zij willen vertellen en niet met wat consumenten willen horen en zien. Levi: ‘Iedereen die communicatie of media blijft plannen zonder zich af te vragen of de boodschap enige kans van bereik heeft, maakt zich schuldig aan grove geldverspilling’.
De onderzoeksresultaten zijn vandaag (woensdag) gepresenteerd tijdens een BVA-bijeenkomst bij Randstad in Diemen met het thema ‘Schokkend nieuws voor de buis’. De verwachting is dat de uitkomsten veel beroering zal veroorzaken.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid