Overslaan en naar de inhoud gaan

(Onderzoek) Mening van grootouders telt in gezin

Grootouders maken onderdeel uit van de gezinsspraak. Zij vinden hun rol binnen het gezin van hun kind(eren) erg belangrijk waardoor ze…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

van het Familie Kenniscentrum, een initiatief van Bindinc, wordt onder andere gekeken in hoeverre grootouders invloed uitoefenen op hun kinderen wanneer het gaat om aankopen in de zeven branches: auto’s, financiële dienstverleners, mobiele telefonie, audiovisuele apparatuur, persoonlijke verzorgingsproducten, voedingsproducten en vakanties en reizen.

related partner content for mobile comes here

Grootouders en hun kinderen zeggen dat grootouders het meest invloed hebben op de opvoeding van de kleinkinderen (40 procent versus 33 procent), de aanschaf van een nieuwe woning (34 procent versus 25 procent) en het plannen van uitjes en/of vakantie (32 procent versus 22 procent). Het minst hebben grootouders invloed op de dagelijkse boodschappen (7 procent) en de schoolkeuze of opleiding van een kleinkind (8 procent). Bij alle categorieën binnen algemene beslissingen schatten grootouders hun mate van invloed hoger in. Binnen de zeven branches hebben grootouders het meest invloed op het afsluiten van een hypotheek en het minst invloed op het aanschaffen van een mobiel telefoonabonnement (of prepaid).

Ongevraagd advies
Bij algemene aankopen vindt één op de vijf ouders de mening van hun ouders belangrijk. Drie vijfde van de ouders (59 procent) hecht waarde aan de mening van hun ouders bij het nemen van een belangrijke beslissing en vraagt daarom ook geregeld om advies (31 procent). Ongevraagde adviezen worden volgens ouders door hun ouders ook geregeld gegeven (22 procent). Dit advies wordt dan meestal genegeerd.

Opvoeding
Bij de opvoeding van de kleinkinderen hebben grootouders, volgens de ouders, voornamelijk invloed op waarden en normen (51 procent). Daarnaast hebben grootouders nog gedeeltelijk invloed op:

• voeding (22 procent),
• verzorging (18 procent),
• tijdsbesteding (16 procent) en
• sport en beweging (11 procent).

Op schoolkeuze en bedtijd hebben ze minimale invloed. Desondanks hechten drie op de tien ouders (29 procent) veel waarde aan de mening van hun ouders. Eén op de drie ouders (32 procent) probeert zelfs hun kinderen zo op te voeden zoals zijzelf ook zijn opgevoed door hun ouders.

Implicaties voor marketeers
Uit het onderzoek blijkt dat grootouders enige mate van invloed hebben op zowel algemene beslissingen/aankopen als specifieke aankopen. Grootouders maken dus onderdeel uit van de gezinspraak. Dit impliceert dat marketeers bij de communicatie ook met deze doelgroep rekening moeten houden. Vooral bij de opvoeding van (klein)kinderen valt op dat grootouders en ouders veel waarde hechten aan de gezinsspraak en dat grootouders de opvoeding beïnvloeden.

Onderzoeksopzet en publicatie
Dit onderzoek is uitgevoerd door onderzoeksbureau Ruigrok | NetPanel. Alle uitkomsten zijn gebaseerd op uitspraken van vaders en moeders (waarvan in ieder geval nog een (schoon)ouder in leven is en met thuiswonende kinderen in de leeftijd tussen 0 en 12 jaar en grootouders (senioren 50-plus) met kleinkinderen (tussen 0 en 12 jaar). De vragenlijst bestond uit vragen over algemene beslissingen/aankopen, specifieke beslissingen/aankopen (keuze voor supermarkt, vakanties, hypotheek, audiovisuele apparatuur, persoonlijke verzorgingsproducten, auto’s en mobiele telefoonabonnementen) en opvoeding van kleinkinderen. In totaal hebben 662 respondenten de vragenlijst volledig ingevuld. .

Over het Familie Kenniscentrum
Het Familie Kenniscentrum (FKC) is een initiatief van Bindinc. Het FKC onderzoekt de doelgroep gezinnen met thuiswonende kinderen vanaf 12 jaar én 50-plussers. Wat beweegt hen, hoe consumeren ze en op welke wijze willen ze benaderd worden. Meer over dit onderzoek op

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in