Overslaan en naar de inhoud gaan

Omzetgroei fysieke winkels in Nederland valt vrijwel stil

Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van GfK naar de Europese detailhandel.
gfk
gfk

In 2018 becijferde GfK een marginale groei van 0,2 procent. Nederland houdt daarmee gelijke tred met andere landen in Noordwest Europa. In Denemarken en België stijgt de omzetgroei minimaal, terwijl in Zweden en Noorwegen een daling van de groei is te bemerken.

related partner content for mobile comes here

Instore beleving

Volgens de prognoses herpakken deze landen zich komend jaar echter weer met een groei in de omzet. Voor Nederland geldt dit als enige Europese land niet. De Nederlandse detailhandel laat ook in 2019 een stagnerende groei zien (0,5%). Nederland blijft daarmee onder de gemiddelde omzetgroei in Europa, die door GfK op 2 procent wordt voorspeld.

De invloed van online winkelen speelt een grote rol tegenvallende prestaties van fysieke retail in Nederland, zegt Danny van den Burg, Retail Sales Lead bij GfK. “Fysieke winkels zullen goed moeten kijken hoe ze koperspubliek kunnen trekken via een aantrekkelijkere instore beleving en sociale interactie. Daarmee zouden ze zich mogelijk kunnen onderscheiden ten opzichte van het gemak, maar de onpersoonlijke ervaring, van online winkelen.’

Koplopers in winkelvloeroppervlak

Nederland blijft overigens wel in de top drie van Europese landen met de grootste verkoopvloeroppervlakte per hoofd bevolking, namelijk 1,60 m2. Alleen in België (1,66 m2) en Oostenrijk (1,62 m2) hebben consumenten meer vloer per inwoner ter beschikking. Het Europese gemiddelde ligt op 1,13 m2 in 2018, hetzelfde als het voorgaande jaar.

Het onderzoek “European Retail in 2019” analyseert trends en ontwikkelingen in 32 Europese landen en biedt onder meer een prognoese van de omzet van de detailhandel in 2019. De analyse neemt ook trends in het prijspeil van consumentengoederen mee, alsmede verkoopvloeroppervlakte en productiviteit. Een apart hoofdstuk belicht de situatie van de detailhandel in het Verenigd Koninkrijk.

Het onderzoeksrapport is beschikbaar als gratis pdf.

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in