Overslaan en naar de inhoud gaan

Omzet online thuiswinkelen stijgt met 35 procent

Nederlanders gaven vorig jaar 1,68 miljard euro uit aan winkelen via internet. Ten opzichte van 2003 betekent dat een stijging van 35…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In de tweede helft van 2004 mochten online retailers in totaal EUR 903 miljoen omzetten, een groei van 16 procent ten opzichte van de eerste helft van 2004. Dit volgens de 'Thuiswinkel Markt Monitor 2004-2, het halfjaarlijkse onderzoek naar online consumentenbestedingen en overige verkopen op afstand van Blauw Research in samenwerking met Thuiswinkel.org. De branchevereniging voor thuiswinkels verzamelt hiervoor omzetgegevens van haar 200 leden, die worden gekoppeld aan consumentenonderzoek, uitgevoerd door Blauw Research.

related partner content for mobile comes here

De markt voor online verkopen groeit volgens de onderzoekers nog steeds, in tegenstelling tot de offline detailhandelsverkopen. Die zagen in 2004 een daling van 2,1 procent (bron: CBS). Het aandeel van de totale online verkopen in 2004 ten opzichte van de totale Nederlandse detailhandelsomzet steeg van 1,6 procent naar 2,1 procent.

Frank Sibbel, manager e-media Blauw Research, wijst een aantal onderliggende oorzaken aan voor de groei: ‘Door de sterke stijging van breedbandgebruik in Nederland, het toenemende online aanbod van producten/diensten en het stijgende vertrouwen in winkelen via internet is het online kopen niet langer het domein van de early adopters, maar inmiddels gemeengoed geworden binnen de Nederlandse huishoudens’.
Hij vervolgt: ‘Ook de sterke stijging van het online boeken van reizen is een echte market accelerator, de omzet in dit segment is met 740 miljoen euro bijna goed voor de helft van de totale online thuiswinkelmarkt’.

Thuiswinkel Markt Monitor 2004

Ontwikkeling omzet online consumentenbestedingen in miljoenen euro's per jaar

1998: EUR 41

1999: EUR 147

2000: EUR 312

2001: EUR 527

2002: EUR 937

2003: EUR 1.237

2004: EUR 1.678

Bron: Thuiswinkel Markt Monitor, Blauw Research/Thuiswinkel.org, 2004-02

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in