Olifant in de porseleinkast
Illustratief is de enorme aandacht voor de op handen zijnde overname van Super de Boer door Jumbo. Super de Boer, een bedrijf dat verrees uit de as van het Laurus drama. Met minimale middelen probeerde om de beschadigde reputatie en klantenvertrouwen te herstellen. Kansloos in een branche waar waarde-erosie en prijsdruk hand in hand gingen. Klanten accepteren gewoonweg geen hoger prijsniveau als dit in haar beleving niet gecompenseerd wordt door assortimentsrijkdom, gemak en winkelbeleving.
Jumbo laat zien dat je als kleine speler binnen de prijsgedreven Food markt wel degelijk bestaansrecht hebt. Als je merk maar gebaseerd is op een sterk relevant idee (7 zekerheden) dat verder gaat dan sec een lage prijs. Als je je belofte aan de klant elke dag bewijst. Functioneel en emotioneel. Doordrongen in elke vezel van je bedrijf en personeel. Van klanten fans maakt.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen Huis
Wat kunnen de kleinere spelers binnen Foodretail hiervan leren? Denk hierbij aan de fases van lerende mensen waar slechts twee woorden voor nodig zijn:
1. Onbewust-Onbekwaam
2. Bewust-Onbekwaam
3. Bewust-Bekwaam
4. Onbewust-Bekwaam
Deze fases gelden evenzo voor retailorganisaties. Bevindt de retailorganisatie zich qua merkdenken nog in fase 1, dan is zij de Super de Boer van morgen. Organisatie in fase 2 zullen om dit doemscenario af te wenden alle zeilen moeten bijzetten. Merkdenken zo snel mogelijk adopteren en implementeren in alles wat zij doen. Organisaties in fase 3 of 4 kunnen zomaar de Jumbo van morgen zijn. Als ze durven.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid