Overslaan en naar de inhoud gaan

Nieuwe boekhoudregels leiden tot groei PR

Bijna alle Nederlandse bedrijven met een AEX- of Midcap-notering verwachten dat het belang van financiële communicatie en public relations…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De toenemende financiële transparantie heeft de grootste impact op het werk van IR- en PR-afdelingen en meer dan de helft van de ondernemingen gaat extra investeren in financiële communicatie. Dit blijkt uit een afstudeeronderzoek voor de opleiding communicatie van de Christelijke Hogeschool Ede, uitgevoerd door Steffart Buijs.
Vanaf 2005 moeten beursgenoteerde bedrijven hun financiële cijfers rapporteren volgens de nieuwe Europese boekhoudregels, de International Financial Reporting Standards (IFRS, voorheen IAS). Deze nieuwe boekhoudregels hebben veel weg van de Amerikaanse boekhoudmethode maar verschillen op cruciale onderdelen van de Nederlandse regelgeving. De verschillen zijn dusdanig dat de winst van Nederlandse bedrijven onder IFRS waarschijnlijk tientallen procenten zal verschillen van de winst zoals die volgens de huidige, Nederlandse boekhoudmethode wordt berekend. Dit blijkt wanneer de financiële gegevens naast elkaar worden gelegd van elf beursgenoteerde bedrijven die zowel volgens de Nederlandse als Amerikaanse boekhoudmethode (die dus veel weg heeft van IFRS) rapporteren. Gemiddeld valt de winst volgens de Amerikaanse regels 66 procent lager uit.

related partner content for mobile comes here

Negatieve publiciteit
Public Relations- en Investor Relations-functionarissen verwachten dat het verschil in winst onder IFRS aanmerkelijk kleiner zal zijn: maximaal 20 procent. De helft van de respondenten geeft aan niet te weten hoe groot het verschil zal zijn. Desondanks verwacht 64 procent dat het winstverschil de beurskoers zal beïnvloeden.
Financiële communicatie zal door invoering van IFRS belangrijker worden, denken vrijwel alle onderzochte bedrijven. De respondenten geven aan dat dit veroorzaakt wordt door de toenemende financiële transparantie en omdat bedrijven internationaal gezien beter met elkaar vergeleken kunnen worden.
Als het aan de IR- en PR-functionarissen ligt, worden de contacten met de belangrijkste doelgroepen (analisten, pers en beleggers) geïntensiveerd. De reden hiervan is dat bedrijven er alles aan willen doen om onduidelijkheden tijdens de overgang naar IFRS te voorkomen. Ook het vermijden van negatieve publiciteit is een belangrijk argument.
Steffart Buijs (1976) is in het dagelijks leven werkzaam als adviseur bij een PR-adviesbureau.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in