Nieuw meetinstrument citymarketing
De Citymarketing Scorecard is ontwikkeld door adviesbureau BV De Nieuwe Aanpak in samenwerking met bureau Sponsorbrein en meet het rendement van citymarketingactiviteiten. Op het Nationaal Congres Citymarketing worden vandaag de resultaten gepresenteerd van de recentelijk afgesloten pilot in Dordrecht.
Gebaseerd op de internationaal toegepaste techniek van PerforMind Cities kwam de Citymarketing Scorecard (CMSC) tot stand. Stichting Dordrecht Marketing participeerde in een eerste pilot met CMSC. Momenteel wordt met onder andere de gemeenten Rotterdam en Bergen op Zoom gesproken over een CMSC-traject.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisHet meetinstrument is ontwikkeld om zowel voor citymarketeers zelf als voor partners en de gemeente inzichtelijk te maken of de activiteiten effectief zijn en tot resultaat leiden. De marketing van gemeenten is bovenal een kwestie van samenwerking en draagvlak. Door de complexiteit van het proces en de indirecte effecten, is het meten van resultaten ingewikkeld. Maar door die effecten zoveel mogelijk mee te wegen in de beoordeling van individuele citymarketingactiviteiten, is toch mogelijk de effectiviteit voor een belangrijk deel inzichtelijk te maken, aldus de initiatiefnemers.
De CMSC licht citymarketingactiviteiten door op basis van vier key performance indicators (KPI's). Afhankelijk van de zwaartepunten in het citymarketingbeleid van een gemeente, kunnen bepaalde KPI's meer gewicht (uitgedrukt in punten) krijgen dan de andere. Vervolgens wordt iedere KPI uitgewerkt in een aantal prestatiecriteria. Ook deze prestatiecriteria kunnen een verschillend gewicht krijgen in de meting. Zo ontstaat een gewogen set van criteria.
De presentatie van de resultaten is vandaag op het Nationaal Congres Citymarketing.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid